Dødløs

2021
)

Dødløs

27 dec.21

Imponerende fantasydebut med komplekse kvindelige karakterer fortæller om undertrykkelse, fremmedhad og mod.

16- årige Deka bor sammen med sin far i en mindre landsby. Hun står overfor den frygtede årlige blodceremoni, som skal adskille de rene kvinder fra de urene. Men da dagen oprinder, har Dekas blod samme farve som guld, hvilket betyder, at Deka er alaki, en dæmon med uhyggelige evner.

Dekas far og bedste veninde vender hende ryggen, og de ældste i byen underkaster hende en form for tortur, hvor hun dør igen og igen. En dag ankommer en fremmed kvinde til byen, og Deka skal nu vælge mellem at følge med kvinden til Warthu Bera, hvor hun skal indgå i kejserens hær sammen med andre alaki-krigere eller blive i landsbyen, hvor hver dag er et levende helvede.

Deka vælger at rejse med og blive kriger og skal nu gennemgå en brutal træning, der kan forberede hende på et liv som kriger. Efterhånden finder Deka sig selv i lejren sammen med sine alaki-søstre, og hun begynder at forstå omfanget af sine kræfter, som skal bruges i kampen mod dødskrigerne, de hensynsløse væsner der angriber byerne og dræber vilkårlige mennesker. Særligt bliver det for Deka, da hun sættes sammen med sin uruni, en ung mand, der er elitesoldat i kejserens hær, som skal være hendes våbenbror. Men dødskrigerne er ikke den eneste trussel mod Deka og hendes blodsøstre.

’De blodgyldne’ er første bind i en vestafrikansk inspireret fantasyfortælling, der fortæller historien om de magtfulde kvindelige krigere og mændene, der i forsøget på at opretholde et patriarkalsk samfund undertrykker og misbruger kvinderne. Nogle af tematikkerne i romanen er set før, men den kønsbestemte og seksuelle vold, som udgør en vigtig del af denne roman, er ny.

Bogen er velskrevet, og karakteropbygningen er troværdig og præcis. Der dvæles ikke ved detaljerne, og der sker en masse hele tiden. Romanen markedsføres ofte som en ungeroman, men den kan fint læses af voksne. Lignende temaer om køn og undertrykkelse ses i ’Dydens år’ samt i serierne ’Hunger Games’, ’Children of Blod and Bone’ og ’Det ulmende oprør’.

Gutkind
Sara Ejersbo
61526927