Dødsenglen

2010
)

Dødsenglen af Sara Blædel

18 apr.11

Man kan samle på mange ting - frimærker, glansbilleder eller kunst, men hvis samlermanien kombineres med et sygt sind, kan dette resultere i en grotesk passion….

Et sted i Danmark er en mand i gang med at fylde myrdede kvinder med silikone. Han bruger dem som sit eget helt private ”kunstværk”. Dog ved han, at han snart må afslutte projektet og finde en ny interesse. Penge er der nok af, og drømmen er at købe sin egen private ø. Han har dog først ét ønske, der skal opfyldes, han skal nemlig eje 'Dødsenglen'.

Rigmandssønnen Carl Emil Wedersøe har problemer, store problemer. Han er i akut pengenød og ved, at der i familiens eje er et yderst værdifuldt ikon – kaldet Dødsenglen – han ved bare ikke, hvor hans forsvundne far har gemt ikonet. Nu indleder han en intens og desperat jagt på ikonet, som presser ham ud i både kidnapning og svigt af sin egen familie.

Kriminalassistent Louise Rick har egentlig besluttet sig for at skære ned på sin arbejdsbyrde, da hun har brug for mere tid sammen med plejesønnen Jonas. Men da hun involveres i sagerne om en forsvunden dansk kvinde, samt sagen om tyveri af et kostbart glasikon, er hun snart dybt opslugt af sit arbejde. Ikke mindst da det viser sig, at de to sager tilsyneladende har en skjult sammenhæng.

Sara Blædel ved bare, hvordan man skriver en god krimi, ingen tvivl om det. Der er tale om gedigen underholdning fra start til slut, og plottet er perfekt skruet sammen. Da dette er femte bog i en serie, som hænger sammen fra bind til bind, anbefales det at læse bøgerne i den rigtige rækkefølge for at få den bedst mulige sammenhæng. Jeg vil uden at tøve kalde Sara Blædel for én af Danmarks bedste krimiforfattere og venter spændt på at læse mere om kriminalassistent Louise Rick.

People's Press
28538952
Rasmus Funder