Deutschstunde - 34 introduktioner til tysk kulturhistorie

2017
)

Deutschstunde. 34 introduktioner til tysk kulturhistorie.

23 okt.17

En kortfattet introduktion til tysk højkultur. Beskeden i omfang, men med et vægtigt indhold.

En artikelserie i dagbladet Information i sommeren 2017 er lavet om til en bog. Hensigten er at vække danskernes interesse for en kultur, der i høj grad har været med til at forme vores måde at tænke på og vores opfattelse af verden. En modvægt til den amerikanske populærkultur, der ellers er så dominerende. Bidragyderne er erfarne fagskribenter, der giver et velfunderet og velskrevet, men meget komprimeret indtryk af 34 betydningsfulde tyske kulturpersonligheder – komponister, filosoffer, lyrikere, billedkunstnere, filminstruktører og romanforfattere.

Det må have været svært at vælge, men de portrætterede kulturpersonligheder er alle væsentlige, og de sættes ind i en større historisk og kulturhistorisk sammenhæng. De beskrives ikke bare i forhold til deres samtid, men det demonstreres også, hvordan deres særlige evner til nyskabelse får betydning for eftertiden.

En perlerække af kulturpersonligheder passerer hastigt revy for læserens øjne. Hvor ville musikken for eksempel være i dag, hvis vi ikke havde haft en Bach, Mozart og Beethoven? Kendte navne, men det er godt at få oplyst det særegne ved deres musik, der beskrives så entusiastisk, at man får lyst til at høre den og at få anbefalet højdepunkter i deres musik. Lidt sværere må det have været med filosofferne, for hvordan skærer man ind til benet i et omfattende filosofisk system? Det lykkes nu alligevel at give udtryk for essensen af den enkelte filosofs tanker, men her må læseren stå lidt på tæer for at følge med. Lyrikerne er heller ikke alle helt lette at få styr på, som en Hölderlin, der kan virke tågesnakkende, fordi han prøver at kommunikere det usigelige.

Lidt nemmere vil sidste halvdel af bogen nok glide ned for de fleste. Jeg er i alt fald selv begejstret for flere af malerne, men her føles bogens kortfattede form skuffende. Selv om jeg ikke kunne huske alle filminstruktørnavne, er jeg bekendt med flere af filmene, men det gælder måske kun min generation. Det samme gælder nok for de fleste af de omtalte tyske forfattere, som man stiftede bekendtskab med i gymnasietiden.

Bogen er et ambitiøst projekt, som fortjener ros. Alligevel sidder jeg tilbage med en lidt ambivalent holdning, for den korte form har mange begrænsninger. Bogen må betragtes som en appetitvækker, og forhåbentlig kan den inspirere læserne til at gå videre og fordybe sig i udvalgt tyske kulturpersonligheder. Her mangler jeg lidt hjælp i form af relevant sekundærlitteratur. Bogen har kun henvisninger til kulturpersonlighedernes egne værker, men hvilken nybegynder vil dog kaste sig ud i f.eks. Heideggers ’Væren og tid’?

Informations forlag
53463932
9788775146802