Det vi tror på : En amerikansk rejse

2021
)

Det tror vi på

08 feb.21

En oplysende beretning om USA’s nye kvindelige vicepræsidents karriere og politiske ståsted med punktnedslag i hendes liv og baggrund.

Når man som europæer er handicappet af historierne om fire års selvcentreret opførsel fra Trump, er det befriende at læse Harris’ bog. Jeg følte mig i hvert fald nærmest hjernevasket til at tro, at de fleste amerikanere tænker som deres nu fhv. præsident. Det gør de gudskelov ikke. Her møder vi en empatisk kvinde, der ifølge bogen har brændt for kampen for de sårbare i samfundet, og for de, der ikke havde mulighederne for at klare sig selv. Hun startede som distriktsanklager i San Francisco for så at blive statsanklager i Californien.

Da bogen er et kampagneskrift, som er udgivet, da hun gik ind i kampen om at blive landets næste præsident, er det naturligvis ikke overraskende, at hun markedsfører sine holdninger og fortæller om de initiativer, hun har taget som statsanklager. Desværre virker teksten nogle steder en smule opremsende og som om, den var en valgkampagnetale.

Kamala Harris vælges til i senatet samtidig med valget af Trump, og vedrørende ham er der faktisk en lille pointe i bogen, hans navn nævnes nemlig aldrig. Denne bog har fokus på Kamala Harris og hendes holdninger, og det er fair. Hun arbejder bl.a. for at reformere retssystemet, fx ordningen, at man kan købe sig til frihed mod kaution. Hun fortæller om en sag, hvor en kvinde arresteres for at have overladt sin baby til en veninde på et hjemløsecenter mens hun gik i supermarkedet efter bleer. Hun har ikke penge til kaution, og babyen er tvangsfjernet, da hun kommer ud tre dage efter. Det er også en øjenåbner at læse om det utroligt socialt skæve amerikanske samfund, alene deres sundhedssystem, kan jo give en dansker gåsehud.

Sprogligt har bogen nogle skønhedspletter, der er desværre heller ikke tryllet med fordanskningen, men det var meget oplysende at læse den, og man kan kun håbe det allerbedste for den nye vicepræsident.

Klim
Hans-Jørgen Birkmose
38660152