Det tredje testamente

2016
)

Det tredje testamente af Craig Russell

04 mar.16

De filosofiske vinkler må fremhæves i denne videnskabsthriller, hvor Science Fiction og filosofi går hånd i hånd, og vores civilisation sættes under lup.

Craig Russell er først og fremmest kendt for sine hårdkogte krimier fra Hamborg med hovedpersonen Jan Fabel. I denne bog skifter han fuldstændigt spor. De mange krimilæsere vil utvivlsomt blive slemt skuffede over denne videnskabsthriller, som mest af alt ligner en blanding af Michael Crichton og Philip K. Dick. Omvendt vil historien appellere til en lang række nye læsere, som ynder spændingsbøger med noget på hjerte.

Hovedpersonen Macbeth, som har en baggrund som psykiater, arbejder på et storstilet projekt om at skabe den første avancerede computerbaserede version af den menneskelige hjerne.

Projektet er tæt på det afgørende gennembrud, da der rundt omkring i verden begynder at ske underlige ting. Folk begynder at se ting, som ikke er der. Til at begynde med er det små ting: visioner, deja-vue-oplevelser og små glimt af fortiden, men snart bliver visionerne større og mere skræmmende. Teorierne om årsagerne er mange lige fra virus til guddommelige visioner, og overalt dukker graffiti op med det underlige budskab: ”Vi bliver til”.

Videnskabsmænd og forskningsinstitutter bliver udsat for terrorhandlinger af religiøse fanatiske grupper, men måske skal forklaringen findes i Macbeths arbejde.

Det er noget af en historie, Craig Russell har komponeret, og romanen er bestemt ikke sådan lige at få has på. Udover indviklede videnskabelige teorier, som ofte forklares med faglige gloser, skifter forfatteren hele tiden mellem forskellige personer i både tid og sted. Selvom det hele forenes smukt i et overraskende klimaks til sidst, så skal man holde tungen lige i munden undervejs. Alt i alt er der dog tale om en særdeles intens spændingsbog, som sætter fokus på mange ting i den moderne verden lige fra tro og religion til hvor langt videnskaben skal gå i sin evige bestræbelse på nye opdagelser. På det rent personlige plan giver historien noget at tænke over, og den får i hvert fald læseren til at stille spørgsmålstegn ved sin egen virkelighedsopfattelse. Som spændingsbog måske ikke helt vellykket, men de filosofiske og videnskabelige vinkler gør romanen til noget ganske særligt.

Hovedland
Ole Lindegaard
52236231