2022
)

Det lille bibliotek

06 sep.22

En charmerende fortælling om nye begyndelser, tilsat velkendte og hyggelige udfordringer i et malerisk, engelsk landsbymiljø.

Hvor er det perfekte sted at tage hen, hvis man er en stresset skolelærer? Til det betagende Cotswold med bølgende bakker, seværdigheder og romantiske løfter.

Lucy tager orlov fra sin lærergerning og rejser til Little Maudley i Cotswold for at finde ro. Hun skal bo i et mindre gæstehus sammen med sin lille hund Hamish, og hendes eneste job er at holde øje med den 90-årige Bunty, en lettere excentrisk kvinde, som ejer gæstehuset. En aftale som Bunty ikke er interesseret i, da den er udtænkt af hendes svigerdatter Margaret.

Lucy planlægger at få slappet af og læst en masse bøger, særligt om Bletchley Park, der ligger i nærheden, og som udgjorde rammerne for vigtige begivenheder under Anden Verdenskrig. Men landsbyboerne vil gerne lave planer på Lucys vegne, og hun involveres i et projekt, der handler om at omdanne en gammel forsømt telefonboks til et bibliotek, drevet af frivillig arbejdskraft.

Lucy møder Sam, der bor med sin datter Freya, og som Lucy bliver interesseret i. Hun bliver også gode venner med Mel, der er byens hundetræner og Sams barndomsven. Men hvad føler Sam for sin kone, der bare rejste sin vej fra sin mand og datter? Og hvad med Freya? Da Lucy endelig finder vejen ind til Buntys fortrolighed, opdager hun, at byens telefonboks har en særlig betydning for Bunty, og Lucy begynder at grave i den søvnige bys historie og dens mange skæbner.

'Det lille bibliotek' er en fin fortælling uden de store overraskelser, som vil vække glæde hos læsere, der holder af feel good-romaner. Historier som denne, er skabt til at få sin læser til at glemme verden for en tid og iklæde sig et opløftende slør, der sorterer det grå og triste fra. Romanen fortæller om livet for beboerne i landsbyen Little Maudley, og deres hverdag når de fejrer, støtter og skaber vigtige historier sammen. De historiske flashbacks er fint flettet ind og skaber en spændende sidefortælling til Lucys undersøgelser.

Cicero
Lisbet Kjær Johansen
62684356