Det er historien om Sarah

2021
)

Det er historien om Sarah

02 feb.22

Saftig og velskrevet fransk sag om en berusende og pludselig kærlighedsaffære mellem to kvinder og forelskelsen, der afløses af vanvid og undergang.

‘Det er historien om Sarah’ er en af de bøger, hvor siderne hurtigt forsvinder mellem hænderne på sin læser. Den er et fint bekendtskab og en god intro til en den erotiske genre med sit smukke og billedrige sprog og en spændende historie, der fortælles godt.

Denne franske roman fra 2018 handler om de to kvinder; Sarah og den unavngivne hovedperson, der mødes en nytårsaften, og deres passionerede kærlighedsaffæres høj- og lavpunkter. Begæret og besættelsen af hinandens kroppe brænder igennem - og til sidst, ud - i løbet af romanens originale fortælling. Bogen er velskrevet og oversat til et smukt poetisk dansk, hvilket sammen med romanens korte kapitler giver den en medrivende og fænomenal rytme, hvor man bare må læse videre.

Den voldsomme kærlighedsaffære, der spænder fra hede sexscener til store skænderier og (tomme) trusler om at gå - i hvertfald i romanens 1. del - har alle den klassiske kærlighedsfortællings troper uden at blive forudsigelig. For med to kvinder i hovedrollen er den langt fra din sædvanlige kærlighedshistorie. Romanen kommer ind på problemstillinger forbundet med at være et lesbisk par som spørgsmålet om familiens og samfundets accept, ændret selvforståelse og dét at udforske uopdagede sider af ens seksualitet. Men romanen behandler ikke den homoseksuelle kærlighed som noget sensationelt, hvilket er vigtigt og befriende.

Bogen er forfatteren Pauline Delabroy-Allards debut, og da den udkom i 2018 blev den en sensation i sit hjemland og er solgt til oversættelse i mange lande. Det overrasker mig ikke. Det er en solid roman, hvis tematikker mange mennesker vil kunne spejle sig i på tværs af seksualitet og køn. Den er et nyt take på genren, da den ikke forfalder til kedelige stereotyper eller slidte metaforer - og så er det et kæmpe plus, at den er velskrevet, hvilket tydeligt mærkes i den flotte danske oversættelse af Sofie Vestergaard Jørgensen. Dog synes jeg, at den ellers medrivende kærlighedshistorie bliver noget slidt og repetitiv et stykke inde i første del, der dog afløses af en spændende anden del, der sætter fut under læsningen igen.

‘Det er historien om Sarah’ er nemlig ikke kun historien om mødet mellem de to kvinder og deres altopslugende passion, men også om den dag, hvor livet vil dem noget andet og deres affære brydes op. Jeg skal ikke afsløre her, hvad de nærmere omstændigheder for bruddet er, da det er en del af det medrivende plot, men i romanens anden del kommer fortællingen omkring begærets og forelskelsens skyggesider og det tilnærmelsesvise vanvid, hovedpersonen oplever efter bruddet, hvor virkelighedens grænser udviskes. Det skaber nogle originale metaforer og billeder, som udfordrer genren.

Alt i alt en smuk bog med en medrivende historie, der dog taber pusten undervejs. Der, hvor den rykker sig, er i andel del, hvor begæret bliver til en makaber besættelse og virkeligheden forvrænges. Skal læses af nye og gamle fans af genren!

Etcetera
Sofie Vestergaard Jørgensen
61721975