Det bedste til mig og mine venner

2016
)

Det bedste til mig og mine venner af Jakob Melander

01 apr.16

Herligt gensyn med politimanden Lars Winkler.  Fjerde bind i serien er som vanligt en forrygende og velskrevet krimi. Fuldt på højde med de bedste fra udlandet.

Jakob Melander tilhører en efterhånden lille håndfuld af mandlige danske krimiforfattere, som overgår de fleste andre danske spændingsforfattere. Hans bøger er, udover at være spændende og tilpas indviklede, tilsat en hel del humor og musik - Melander har en fortid som rockmusiker. Hans personer er derudover både interessante og vedkommende. Det fjerde bind i serien er ingen undtagelse, om end historien undervejs bliver lige lovlig langsom. Til gengæld får man bygget mere på hovedpersonen Lars Winkler. Og så er særligt beskrivelsen af Tivoli ved juletid helt eminent.

Fire gamle venner mødes i Tivoli til en bedre middag. Hanne Leth-Jeppesen er personalechef i Tivoli, og efter middagen skal hun lige hente noget på sit kontor, men ude i Tivoli lurer en morder.

Hanne bliver dolket ihjel og hængt op i ballongyngen, og mistanken går staks på et par af medarbejderne i Tivoli. Hanne Leth-Jeppesen var nemlig ikke nogen særlig vellidt person, og især Steen Banke, hvis firma leverer forskellige ydelser og produkter til Tivoli kommer i søgelyset. Han var i Tivoli på mordtidspunktet, og hans kontrakt var ved at blive sagt op, men så udsættes hans kone for et brutalt mordforsøg, og flere mord følger. Arne Winkler må tilbage i tiden til en Gasolin-koncert i midten af 1970’erne, et kollektiv på Østerbro samt en makaber mordsag på Christiania i 2007 for at finde en forklaring.

Jakob Melanders krimier tilhører helt klart eliten inden for genren. Med den midaldrende og kriseramte enspænder-person Arne Winkler, hvis kone er flyttet sammen med hans engang bedste ven, har han skabt en helt unik og meget interessant hovedperson. I denne nye bog får man lagt flere lag på i beskrivelsen af Arne Winklers fortid sat ind i en meget præcis og letgenkendelig beskrivelse af det indre København med Christiania og Tivoli som knudepunkter. Plottet er både elementært spændende og fermt konstrueret, så der hele tiden skiftes mellem de forskellige steder, tider og personer. Selvom det måske ikke er lige let at følge med hele tiden, så ender det hele ovenud overraskende og smukt. Man er i den grad godt underholdt og kan ikke andet end at lade sig rive med af den spændende handling.

Alt i alt et særdeles overbevisende og meget kompetent bud på en moderne dansk krimi fuldt på højde med det bedste fra udlandet.

Oprindeligt skrevet af Arne Larsen, Litteratursiden.

Krimiserien med Lars Winkler, nr. 4