Den usynlige hær

1967
)

Den usynlige hær af Knud Sønderby

01 aug.05

En stærk og vedkommende roman om en modstandsgruppes sabotageaktion mod en fabrik, der samarbejder med tyskerne. Det er en fortælling, der i den grad tematiserer danskernes liv og tanker i besættelsesårene, og sideløbende får vi oprullet et kærlighedsdrama mellem de tre hovedpersoner Alice, Poul og Jørgen.

Vi har her at gøre med en ultrakort roman, næsten på grænsen til en novelle, og den er i selve handlingen en meget enkel, dramatisk og realistisk fortælling. Alice er gift med Poul, der siden krigens udbrud har levet i England. Alice og Pouls fælles ven, Jørgen, er forelsket i Alice, og de indleder et forhold i Pouls fravær – Alice dog noget tøvende.

Men da Poul, som er modstandsmand, uventet kommer hjem til Danmark for at deltage i en sabotageaktion, finder han efterhånden ud af de hjemlige sammenhænge. Jørgen har tilknytning til den fabrik, som skal springes i luften og bliver derfor involveret i modstandsarbejdet. De dramatiske begivenheder tager fart, og selvom slutningen ikke skal røbes her, kan jeg godt afsløre, at de forskellige personers handlinger får konsekvenser.

Bogen bærer tydeligt præg af at være udsprunget af et filmmanuskript, mange steder beskrives scenerne, så man næsten kan se dem for sig. Filmen havde premiere 6. oktober 1945 og var således den første danske film om sabotage og modstandsbevægelse.

Tematisk berører bogen flere aspekter, og det er også her, man efter min mening finder dens virkelige styrke. Det er imponerende, hvordan Sønderby kan have så stor indsigt og et meget nuanceret billede af danskernes holdninger, skrevet mindre end ½ år efter krigens slutning. Man får via personernes handlinger og tanker en virkelig god og autentisk fornemmelse for, hvordan dagliglivet var, og oveni dette får vi så de forskellige holdninger til passiv/aktiv ”modstand” under besættelsen og konsekvenserne. Skulle man være aktiv som Poul, afventende som Jørgen, ligeglad som Alice og hendes mor?

Bogen giver ingen svar, men læseren får stof til eftertanke.
Knud Sønderby har skrevet meget, bl.a. den kendte og filmatiserede ”Midt i en jazztid”, som han skrev i en alder af kun 22 år.

Dansklærerforeningens ny serie