Den trofaste bror, bog 3 - helerens håb

2019
)

Helerens håb af Jacob Kokkedal

02 jan.20

Et nyt og vidunderligt fantasy-eventyr med den fordrukne pukkelryg Balt, der bag sit frastødende ydre gemmer på den navnkundige tårnridder Maltus.

Jacob Kokkedal har efterhånden etableret sig som en særdeles kompetent børne- og ungdomsforfatter, men det er i den grad denne fantasy-serie for voksne, ’Den trofaste bror’, der viser, hvor dygtig og velskrivende en forfatter, han er. ’Helerens håb’ er tredje bind.

Sammenligningen med Joe Abercrombies serie Den første lov er nærliggende, både hvad angår indhold og univers og den særlige brutale og barske handling, men derudover er det lykkedes Kokkedal med inspiration fra mange af genrens klassikere (Tolkien, Dragonlance m.m.) at fremtrylle et unikt produkt med en særdeles interessant hovedperson. Sammen med især Boris Hansen og A. Rune er Kokkedal et godt bud på en dansk forfatter af international klasse og standard.

Pukkelryggen Balt er kommet til kontinentet Dritra-Ristra, som er en brutal verden opdelt i kaster styret af en grådig overklasse, og ude mellem junglens træer lurer både de levende døde og utallige uhyrer. Balt, som engang var den ædle tårnridder Maltus, men som konstant martres af sin fortid og tilhørende mareridt, er kommet til Dritra-Ristra i håb om at finde ro. Mødet med den kasteløse, Adele og hendes fire forældreløse børn, ændrer dog disse planer. Adele og børnene, som alle viser sig at have magiske evner, har været konstant på flugt og i kamp for at overleve, men både den grusomme hersker Bilaq-Khan og dødemageren Murdu er på sporet af dem. Adele fornemmer, at der bag Balts frastødende ydre kan gemme sig deres redningsmand, og modvilligt slår Balt nu følge med Adele og børnene.

Kokkedals historie er som udgangspunkt ikke helt let at gå til, og selvom dette bind sagtens kan læses uafhængigt af de to forrige bind, anbefales det dog på det kraftigste at have læse helt serien for overhovedet at kunne følge med og få alle detaljer med. Kompositorisk er historien bygget op, så alle personer skiftevis kommer til orde, og ikke nok med det så vrimler det med personer og steder, og handlingen afbrydes hele tiden af tilbageblik og gamle historier og sjofle sange.

Hovedpersonen og helten er naturligvis Balt, og i dette bind får man desuden beskrevet, hvordan drengen Bastian på trods af en overordentlig brutal barndom udvikles og formes til tårnridder.

Dette er fantasy i topklasse, og heldigvis ser det ikke ud til, at serien slutter med dette bind.

Ulven og Uglen