Den tavse pige

2020
)

Den tavse pige

11 nov.20

Endnu en fremragende krimi med Rizzoli og Isles. Denne gang er de i Bostons Chinatown, hvor nutidens mord viser sig at have forbindelse til fortidens forbrydelser.

To personer findes dræbt på bestialsk vis i Chinatown og tilsyneladende af en sagnfigur fra det gamle Kina, i hvert fald er skabningen både overnaturlig hurtig og stærk. Der er ikke meget at gå efter for politiet, men efterhånden bliver forbindelsen til en massakre på restaurant Red Pnoenix mange år tidligere for tydelig til, at de kan ignorere det. Da der endelig begynder at ske fremskridt, sker det hovedsageligt, fordi Jane Rizolli af en pensioneret politimand, der arbejdede med sagen og som nu er blevet myrdet, har fået en kryptisk besked. Det viser sig nemlig, at alle de gæster, der var til stede ved massakren, har noget tilfælles og det er nok her, svaret skal findes.

Spændingskurven er konstant stigende, og plottet er skudsikkert. Slutningen er i den grad overraskende, så det er en fængslende og neglebidende spændende krimi, hvor siderne vender sig selv. De mange korte kapitler er med til, at man hele tiden lige må læse et kapitel mere, og inden man har set sig om, er bogen læst.

Tess Gerritsen er blandt mine favoritter, når det kommer til amerikanske krimiforfattere, og hendes hovedpersoner er yderst velfungerende. Historierne er i den voldsomme ende af krimigenren med mange og meget bestialske mord. Samtidig følger man venskabet mellem Jane og Maura udvikle sig, hvilket fungerer virkelig godt. Man følge dem selvfølgelig også hver for sig i deres privatliv, hvorfor jeg synes bøgerne skal læses i kronologisk rækkefølge, hvilket ikke er den rækkefølge, de er oversat i.

Vægtningen af krimidelen i forhold til personernes privatliv er helt perfekt. En anden ting, som gør serien til en af de virkelig gode, er, at Jane og Maura kommer vidt omkring, og det er med til at øge spændingen, da alt er nyt hver gang.

Jentas
Anne Mette Poulsen
48937357