Den store Tonni2Ton

2021
)

Den store Tonni2Ton

02 aug.21

Billedbog med tre vidunderlige historier viser, at venskab er betinget af viljen til at tro på hinanden. De detaljerede illustrationer er i absolut verdensklasse.

Den første billedbog om ’Tonni2Ton’ udkom i 2016, den næste i serien i 2017. ’Den store Tonni2Ton’ fra indeværende år indeholder både de to første billedbøger samt en tredje og ny billedbog om pigen Ingeborg og hendes kæmpestore ven Tonni2Ton.

Ingeborg møder Tonni2Ton, da hun er på jagt efter en skat, der skulle være gemt under asfalten et sted i byen. Hun opdager, at hun er den eneste, der kan se Tonni2Ton. Og det kan hun kun, så længe hun ikke lader andre fortælle hende, at Tonni2Ton udelukkende bor i hendes fantasi.

Ingeborg og Tonni2Ton finder ud af, at den sure skoleinspektør Betty faktisk kun er så sur, fordi hun har mistet sin drage Hugtanja og ikke ved, om hun nogensinde finder den igen. Desuden afdækker de, at folk med forhøjet fantasi frivilligt lader sig indskrive på en anstalt, fordi de har svært ved at finde sig til rette i ”den virkelige virkelighed”, hvor de fleste job er besat af folk med lav fantasi, der til gengæld risikerer at få alle mulige følgesygdomme. Der er heldigvis råd for det hele!

Bogen er fyldt med helt fantastisk billedbogsmagi, som viser os, at venskab ikke er betinget af andet end viljen til at tro på hinanden og at vi skal holde liv i vores egen magi for ikke at kede os ihjel og huske at sætte kulør på selv det kedeligste i tilværelsen. Også selvom andre føler sig truede af brede penselstrøg og bliver bange for store kraftpust.

Adam O. har givet Tonni2Ton superkræfter til at bryde med kedelige voksenregler, der ødelægger barnets oplevelser. Ingeborg er selvstændig og formår på bedste Pippi-vis at få voksne til at se sig selv gennem hendes øjne med en stædig uskyld på samme måde som pigen Anne i Grønnebakken-bøgerne, der blev udgivet første gang i 1908, og som også repræsenterede en trussel mod voksnes rolige fornuftsverden. Adam O.'s detaljerede illustrationer, der er i absolut verdensklasse, kan nydes af børn fra ca. 4 år, mens voksne samtidig kan more sig over tekstens ironi og forfatterens mesterlige stil.

Høst
39186845
9788702310436