Den sorte enkes by

2019
)

Den sorte enkes by af Nicole Boyle Rødtnes

05 sep.19

Spændende start på dystopisk serie om køn, kontrol og kærlighed. Et omvendt Tjenerindens fortælling- univers, hvor mænd er underlagt kvinder og strenge regler dikterer liv og død.

I byen Viduana lever kvinder og mænd hver for sig. Alle er underlagt de 10 bud, som dikterer hvordan byens indbyggere skal leve. Da de tre enker i sin tid grundlagde byen, var det med visionen om at skabe et fristed for kvinder i et krigshærget samfund. Kvinder alene kunne dog ikke forsvare byen, og enkernes beslutning om at lade mænd få adgang, resulterede i de 10 bud. Ifølge det ottende bud må ingen mænd færdes i kvindernes kvarter eller på kvindernes veje uden tilladelse. Overtræder man et bud, bliver det i værste fald straffet med døden.

Din næste læsebesættelse starter her! Det er nemlig en kæmpe fornøjelse at læse ’Den sorte enkes by’, som tegner til at blive en topunderholdende dystopisk serie i internationalt format. Nicole Boyle Rødtnes er en sand plotmager og har et fantastisk velformuleret sprog, der får siderne til at flyve afsted. Som i ’Ilttyv’ er læseren tilbage i et skræmmende dystopisk univers, der alt for nemt kunne blive virkelighed.

Forfatterens idé om en verden hvor køn, krig og svære valg afgør personernes skæbne er skræmmende aktuel, og som læser mærker man, at alting er sindssygt godt gennemarbejdet, gennemtænkt og researchet ned til mindste detalje. Rødtnes har desuden et stærkt greb om sine karakterer, og man kommer helt ind under huden på personerne, deres følelser, tanker og dilemmaer.

Der er ingen tvivl om at Nicole Boyle Rødtnes skriver eminent, og efter min mening fortjener hun et internationalt publikum, som det danske svar på bestsellerforfatterne Suzanne Collins og Veronica Roth.

I bogen følger man de tre hovedpersoner Clara, Silas og Emma, som alle er i 18-års alderen. De lever hver især en meget forskellig tilværelse, hvor de mærker byens strenge regler på egen krop.

Clara er tilflytter, og må derfor kæmpe ekstra hårdt for at blive anerkendt, selvom hun har boet i byen i flere år. Da hun fylder 18, skal hun følge det femte bud om evigt fødende og må forberede sig på, at deltage i befrugtningsritualet for at sikre byen nye borgere. Clara har desuden lige mistet sin lillebror til mændenes kvarter ifølge det sjette bud: alle kvinder skal overdrage sønner til mændenes kvarter på deres tiårsdag.

I Viduana er det forbudt at forlade byen uden tilladelse, og flugtforsøg straffes med døden. Emma er født og opvokset i byen og barnebarn af Den sorte enke, den ene af byens grundlæggere. Da moren dør, tvinger det Emma til at flytte hjem til bedstemoren, som alle i byen frygter mere end noget andet, og i særdeleshed Emma, som skjuler en farlig hemmelighed, der kan koste hende livet.

Silas har aldrig haft nemt ved at blive accepteret i mændenes kvarter. Han lever et fysisk hårdt liv, og drømmer om at blive udvalgt til at rejse med byens forsyningstog, som er den eneste forbindelse til verden udenfor. Nu er han voksen og har mulighed for at blive udvalgt som donor i befrugtningsritualet.

Var du begejstret for ’Tjenerindens fortælling’, ’Hunger Games’ og ’Divergent’, bliver ’Rød og blå’ helt klart din nye favoritserie.

Alvilda
47080223