Den polske lykkejæger

2016
)

Den polske lykkejæger af Henrik Brun

01 apr.16

Spændende krimi der byder på meget andet end mord. Deriblandt et sobert debatoplæg om måden vi modtager udenlandsk arbejdskraft på.

En demonstration mod polsk arbejdskraft i Danmark og Sverige ender grueligt galt. Fagforeningsformanden Henning Thisted falder død om efter håndgemæng med den polske iværksætter Karol Lijewski. Journalisten Ketil Brandt fornemmer, at sagen stikker dybere end som så. Han får derfor overtalt sin chef til at give frie tøjler for research i ind- og udland. Først går turen til Sverige, før han må følge sporet videre til Tyskland og Polen. Turen til Polen bliver en hæsblæsende menneskejagt, hvor noget ikke stemmer.

Dette er femte bog i serien med Ketil Brandt som hovedperson. Heldigvis kan bøgerne godt læses selvstændigt, da der, i de få tilfælde hvor forhåndskendskab er nødvendigt, gives en kort beskrivelse af tidligere sager. Hovedemnet om fremmedarbejdere i Danmark er evigt aktuelt. I 1960’erne var det vietnamesere, der kom til landet for at arbejde. I løbet af 2000’erne har det i stor stil været østeuropæere og i høj grad håndværkere fra Polen. Disse polakker er især blevet beskyldt for at tage arbejdet fra danskere ved at tilbyde at arbejde til en lavere løn. Emnet ses her fra den polske synsvinkel, og den polske forretningsmand Karol Lijewski fortæller om sit danske arbejdseventyr.

En godt gennemtænkt roman om et aktuelt emne. Selvom jeg tvivler på, at en journalist ville kunne få et så tæt samarbejde med politiet, så ødelægger det ikke bogens underholdningsværdi. Har man brug for en bog, der kan skabe lidt debat, så kan denne sagtens bruges, da den på en sober måde lægger op til diskussion af måden vi modtager udenlandsk arbejdskraft på.

Krimiserien med Ketil Brandt, nr. 5
Turbine
52236185