Den næste verden

2007
)

Den næste verden af Dara Horn

24 sep.07

Hvorfor springer en quizspørgsmålsforfatter ud som kunsttyv? Find svaret i denne velskrevne, rørende og sjove roman af en "ny" forfatter.

Denne anbefalers ærinde er naturligvis at anbefale romanen inden i omslaget og ikke omslaget som sådan. Alligevel vil jeg lægge ud med at komplimentere ophavet til forsiden. Bogen og den fine indpakning gjorde mig glad i samme sekund jeg fik den i hånden. Glad og meget interesseret i, hvad der mon var indeni. Heldigvis må jeg også komplimentere forfatteren, for min glæde og interesse forsvandt ikke, da jeg begynde at læse.

"Den næste verden" begynder i nutidens USA. Den nørdede og stakkels Benjamin Ziskind er blevet forladt af sin kone. Oven i det sørger han over at have mistet sin mor. Benjamins tvillingesøster forsøger at få sat lidt skub i ham. Han har indvilliget i at deltage i et dating-arrangement, der foregår på et museum. På museet ser han til sin store overraskelse et lille maleri af Chagall, som han er overbevist om har hængt i hans barndomshjem. Grebet af sorg og nostalgi stjæler han billedet.

Den forunderlige og også ret triste historie om, hvordan en af Benjamins forfædre er kommet i besiddelse af en ægte Chagall oprulles, da romanen tager os med tilbage til 1920’ernes Rusland, hvor den jødiske familie Ziskind stammer fra. Sideløbende med historien om maleriets vej til et museum i USA fortælles historien om jødernes hjemløshed i og flugt fra Rusland. Det er en gribende historie, der fører os vidt omkring. Personerne skildres interessant, smukt og troværdigt. Det er på ingen måde skæbner uden alvor og sorg, men historien fortælles med varme, humor og håb.

Med "Den næste verden", er Dara Horn for første gang oversat til dansk. Det er en fin roman, og jeg tror bestemt, vi kommer til at høre mere til hende i fremtiden

Oversat af Poul Bratbjerg Hansen. Rosinante, 2007. 398 sider .

Rosinante