Den mørke sandhed

2017
)

Den mørke sandhed af Arwen Elys Dayton

09 okt.17

Tidsrejse-roman, urban fantasy eller steampunk? Alt er tilladt i denne helt særlige fantasy-roman, der skiller sig væsentligt ud fra mængden.

’Den mørke sandhed’ er en forfriskende fantasyroman, som er propfyldt med løgne, mord og fordækte familiehemmeligheder, som forfatteren på en helt ny måde iscenesætter med hjælp fra tidsspringere, urban fantasy og endda steampunk. ’Den mørke sandhed’ er første del af ’Seeker-trilogien’ og er en både mystisk og samtidig meget særlig fantasyroman, som er svær at rubricere med en handling, der virkelig får hjernecellerne på arbejde. Det er helt umuligt at regne ud, hvad der kommer til at ske, og det bedste råd er bare at lade sig flyde med og nyde fortællingen.

Pigen Quin og barndomsvennen Shinobu har siden de var helt unge trænet til at blive Søgere, et fornemt hverv som kun de bedste og mest talentfulde elever kan gøre sig forhåbninger om at opnå. At blive Søger er en meget stor ære, hvor det gælder om at beskytte de svage, eller det er i hvert fald hvad Quin tror. John er forældreløs, men kommer under vingerne hos Quins far Briac, som har svoret en ed om at oplære ham i Søgernes kunst. Men at blive Søger er slet ikke, hvad Quin forventede, der er ingen ære forbundet med det, kun mord og løgne. Alt løber løbsk, da fortidens hemmeligheder indhenter både Quin og John, som mod deres vilje må kæmpe mod hinanden for at finde sandheden om familieslægternes fejde og de magiske tidsrejse athamers oprindelse.

I starten var jeg forvirret og, må jeg indrømme, en lille smule skeptisk overfor Arwen Elys Daytons fortælling. Handlingen springer ikke blot mellem flere synsvinkler, men også mellem fortid og nutid, og det kræver en vis portion koncentration, indtil man har vænnet sig til forfatterens fortællestil. Men når først denne lille forhindring er overstået, er det en mageløs fantasyroman, der udspiller sig i Scotland, Hong Kong og London. Dermed blander den det historiske med det moderne, og der er både ældgamle ritualer, svipsværd, mystiske sten athamer, pistoler og luftskibe med i handlingen.

Hvis du kan overgive dig til romanens præmisser, har du en helt unik læseoplevelse i vente. Kort sagt fantasy, som du aldrig har læst det før.

Alvilda
Kim Langer