Den lille prins

2016
)

Den lille prins af Antoine de Saint-Exupéry

17 apr.18

Eventyret om den lille prins er en poetisk og filosofisk hyldest til kærligheden, fantasien og barnet i os alle.

'Den lille prins' udkom første gang på fransk i 1943. Det er siden blevet en af de bedst sælgende bøger nogensinde, der er oversat til alverdens sprog og genoptrykt utallige gange. Det forstår man godt! Eventyret har status af klassiker og taler til både voksne og børn om at fokusere på de vigtige ting i livet. Det er ikke rigdom og magt, men at turde kærligheden og de nære ting.

Hovedpersonen får som 6-årig at vide, at han bør holde op med at tegne, fordi de voksne ikke forstår hans tegninger. Herefter er han ikke synderligt begejstret for voksne. Mange år senere er han blevet pilot og må nødlande i ørkenen med sit fly. En morgen vækkes han af et lille væsen, den lille prins, som beder ham om at tegne et får. Men eftersom han indstillede tegnekarrieren ret tidligt i livet, er det ikke helt nemt at tegne et får. Så han tegner en kasse og siger til den lille prins, at fåret er indeni kassen.

Henover de næste dage forsøger piloten at reparere sit fly imens den lille prins fortæller om den lillebitte planet, asteroide B612, hvor han kommer fra. Den er så lille, at han bare skal tage få skridt for at komme om på den anden side og se endnu en solopgang. Han forlod en rose, han havde kær, for at drage ud og opleve verden. På sine rejser mødte han mange voksne, som foretog sig de mest meningsløse ting.

'Den lille prins' gemmer på megen livsvisdom og maner til refleksion, når den sidste side er vendt. Den formidles med barnlig uskyld og naivitet og udstiller menneskets svagheder med et budskab om at se med hjertet og sætte pris på kærligheden og nære båndet til dem, der står os nær. Det er et forsøg på at få os alle til at stoppe op og se verden, som et barn ville gøre det. Rent og uden bagtanker. Eventyret er prydet med forfatterens egne originale illustrationer, ligesom der er en smuk dedikation til læseren forrest i bogen. Det er en læseoplevelse, der sagtens kan tåle en gentagelse, og har du den endnu til gode, så glæd dig til en hyldest til fantasien og barnet i os alle.

Legind
Henrik Ægidius
52600308