Den lille djævel. Bind 1, En fortælling om Alexandre Dumas barndom

2022
)

Den lille djævel

27 jul.22

Dristigt eksekveret tegnerseriekunst om forfatteren Alexandre Dumas barndom.

Thit Bitsch brager ind på den danske scene med et originalt og sanseligt udtryk, der får tegningerne til næsten at springe ud fra bogens sider. Den biografiske historie er noget nær utrolig, og i denne forfatters hænder bliver den også til en historie om historie og historieskrivning, der i høj grad er relevant i dag.

Thit Bitsch har fundet inspirationen i historien om Alexandre Dumas og hans ophav, og hun giver til overflod denne inspiration videre til læseren. Den grundlæggende ide bag bogen er rigtig god, og udførelsen lever op til den dramatiske historie og bringer den til live for læseren med masser af saft og kraft.

Bogen starter med et langt forspil, hvor historien om Alexandre Dumas forældre og om deres store kærlighed til hinanden fortælles. Det er spændende læsning og sætter rammen om hovedpersonens liv og giver os baggrunden for hans undfangelse. Forfatteren iscenesætter sig selv i bogen som en dukkefører, og i hendes hænder får personerne bevægelse og liv; en sjov måde at introducere sig selv på, men også en måde at fortælle, hvordan historien totalt afhænger af den, der fortæller den.

Først ret langt inde i bogen bliver Alexandre Dumas født, og fødslen er også en forløsning for den spænding, Thit Bitsch har bygget op for læseren. Tegningen, der viser fødslen, er stor og enormt kropslig med et næsten svulstigt udtryk, og det er overvældende og virkelig flot. I det hele taget kan Thit Jensen noget med at formidle krop og fysik på en meget sanselig måde, som virkelig griber fat i læseren. Et andet eksempel på dette er sidst i bogen, hvor man ser drengen Alexandre skære tænder, noget der næsten kan mærkes fysisk på læseren.

Variationen på siderne er stor; nogle steder er der megen tekst, andre steder får tegningerne lov til at bære fortællingen. Nogle af taleboblerne indeholder ikke tekst men billeder – et virkningsfuldt greb, der kræver læserens opmærksomhed. Som læser bliver jeg involveret og investerer noget i tolkningen og fortællingen. Dette er blot det første af to bind, og derfor ender bogen med en cliffhanger, men det giver bare lyst til at læse fortsættelsen.

Udover at være en biografisk fortælling om Alexandre Dumas, er ’Den lille djævel’ også en historie om historien og om historieskrivning. Om tidens gang og årsager, der får en konsekvens, der bliver til årsag for nye konsekvenser, der med tiden bliver til nutiden. Om hvordan fx slaveriet ikke bare kan gemmes og glemmes, men hele tiden ligger inde under de nyere årringe, historien siden er blevet tilføjet. Dette tema gør i høj grad bogen aktuel i dag.

Det er en modig bog fra en ung forfatter, der tør tage et betændt emne op, og hun imponerer med sin fantastiske og originale tegnestil, men også med sin eminente evne til at binde en historisk fortælling sammen og gøre den nutidig og relevant.

Cobolt
62794208
9788770859165