Den kolde sommer

2017
)

Den kolde sommer af Gianrico Carofiglio

03 maj.17

Spændende fortælling om den italienske mafia baseret på virkelige begivenheder fra foråret og sommeren 1992 i Palermo.

Jeg er ret sikker på, at historien er endnu mere spændende for dem, der ved noget om mafiaen og interesserer sig for Italiens historie, men selv uden denne baggrundsviden får man et godt indblik i, hvad den italienske mafia var i stand til, hvordan den arbejdede og rekrutterede medlemmer.

Carabinier Fenoglio fra Bari er med i den gruppe, der skal opklare bortførelsen af sønnen til byens førende mafiaboss Grimaldi. Krigen mellem de forskellige grupperinger har været på sit højeste et stykke tid, og gaderne flyder med lig, og derfor antager Fenoglio og resten af carabinierne, at bortførelsen er en del af denne krig, og at det må være udbryderen Lopez, der står bag. Da Lopez selv henvender sig til ordensmagten, begynder tvivlen at røre på sig. Lopez fortæller en utrolig og barsk historie om mord, vold og brutalitet, men selvom han tilsyneladende har valgt at fortælle sandheden, nægter han at have noget med bortførelsen at gøre. Da Fenoglio senere finder frem til et vidne, der har alt at vinde ved at samarbejde med carabinierne, vælger Fenoglio og anklageren Gemma D´Angelo at tro på det han fortæller, og sagen tager en helt uventet drejning.

’Den kolde sommer’ er en spændingsroman bygget over virkelighedens mafiaopgør i og omkring Palermo i 1992, men det er også en voldsom fortælling om brutalitet, mord og narkokriminalitet. Sproget er, som altid hos Gianrico Carofiglio, storladent og poetisk, indimellem for meget, hvilket nok hovedsageligt bunder i, at bogen er italiensk. Man siger De til alle overordnede og til alle fremmede mennesker, hvilket gør sproget en anelse stift, især i sekvenser med direkte tale. En stor del af bogen består af vidneafhøringer, og for at tydeliggøre dette, er linjerne i disse sekvenser meget korte.

Jeg vil hovedsageligt anbefale ’Den kolde sommer’ til læsere med interesse for den italienske mafia og/eller bandekriminalitet. Forfatterens serie om advokaten Guido Guerrieri kan anbefales til alle krimilæsere af krimier. Også i disse bøger skiller sproget sig ud fra størstedelen af genren.

Hr. Ferdinand
Marie Andersen
53061850