Den hemmelige historie

1992
)

Den hemmelige historie af Donna Tartt

31 okt.14

Psykologisk skildring af en gruppe unge, der bevæger sig alt for langt uden for almindelig moral. Romanen handler om et venskab i ungdommen, der kommer til at have fatal betydning for resten af livet.

Tidligere i år udkom den amerikanske forfatter Donna Tartts tredje roman, Stillidsen, på dansk. En fantastisk bog, som både anmeldere og læsere har været meget begejstrede for. Nu har Lindhardt og Ringhof valgt at genudgive Donna Tartts to første romaner; Den hemmelige historie fra 1992 og Den lille ven fra 2003.

Den hemmelige historie er Donna Tartts debutroman. Den foregår på et college i Vermont blandt en lille gruppe på seks græskstuderende med en excentrisk og karismatisk lærer i centrum. Undervisningen foregår på et meget intellektuelt plan og kan ind imellem virke helt kultagtig.

Historiens jeg-fortæller, Richard, ser som 28-årig tilbage på sin tid på Hampden College, hvor han kom til som 19-årig. Richard er fra Californien fra et helt almindeligt middelklassehjem med en far, der ejede en benzinstation og en hjemmegående mor. Det var ikke med farens gode vilje, at Richard begyndte at læse. Men Richard startede i sin hjemby på et college, hvor han gik på forkursus til medicinstudiet. Her læste han oldgræsk, og for at komme langt væk fra sine forældre søgte han stipendiat til Hampden og fik det.

Da Richard kommer til Hampden og til manges overraskelse ønsker at blive - og bliver - optaget på det eksklusive oldgræsk-hold, bliver han i første omgang tilskuer til det specielle studenterliv, græskholdet lever. De er fagligt dygtige, kan ligefrem diskutere på græsk, men ingen af dem er det mindste interesseret i, hvad der foregår i verden, og om aktuelle begivenheder og selv nyere tids historie er de overraskende uvidende. De drikker meget og eksperimenterer med stoffer og gamle græske ritualer.

Richard bliver venner med Charles og Camilla, med Henry, Francis og Bunny, selvom han føler sig fattig og provinsiel sammen med dem. De involverer ham i første omgang ikke i alt, hvad de foretager sig. Men senere involveres han dybt, da nogle fra gruppen har begået et mord, og der besegles Richards skæbne. Han siger i begyndelsen af romanen, at han på et tidspunkt af sit liv kunne have haft flere historier at fortælle, men på grund af det, der skete i Hampden, er der kun én eneste historie, han kan fortælle.

Den hemmelige historie er fantastisk velskrevet og sprogligt en stor fornøjelse at læse! Det er en psykologisk skildring af en gruppe unge, der bevæger sig alt for langt uden for almindelig moral. Romanen er både en tragedie, en udviklingsroman og en krimi om et venskab i ungdommen, der kommer til at have fatal betydning for resten af deres liv. De af dem, der overlever.

20149531
9788711336861
521

1 anmeldelse
AfTrine Larsen
lør, 19/08/2023 - 09:10

Jeg synes, at bogen var alt for lang fordi vi aldrig kom ind under huden på personerne. Det var hele tiden “jeg husker en gang, hvor x sagde el gjorde” og sådanne udtalelser er altid farvet af fortælleren.

Vores hovedperson mangler også den sympati, der får os til at holde af og derved med ham. Hændelser bliver ligegyldige, når man ikke har et brændende ønske om at han skal lykkes med x el z.. fordi han agerer oftest super usympatisk.

Jeg synes det var en lang bog om eliten og dens wannabe’s i stedet for en medlevende fortælling om græsk historie, mytologi, krimi, magi, og fakultetsloger, som jeg havde håbet på.