Den frie købmands søn: Ormslev saga

2010
)

Den frie købmands søn af Per Gammelgaard

11 okt.10

Tag med på en rejse til barndommens skæve gader - lad jer underholde, forundres og fornøjes af Frank Nygaard og hans betragtninger om verden og livet fra hans underfundige barneperspektiv

Vi befinder os i Ormslev og årstallet er omkring 1960. Frank er søn af den lokale købmand og går derfor til hånde i butikken. Hans største lidenskab er dog musikken, og derfor har han lavet sin egen radiokanal ved navn OKR – Ormslev Købmandshandels Reklameradio, som kun sender i købmandsbutikken. Han udgiver også sit eget musikblad ”Grammophonbladet”, som udgives i ét eksemplar. Franks største drøm er at blive sammenlignet med sit store idol, Elvis Presley, og det lykkes ham da også at komme til at optræde en enkelt gang i Tivoli Friheden under kunstnernavnet ”Frankie New”. Desværre bliver sangkarrieren ikke lang, for kort efter sin første optræden går Franks stemme i overgang, hvilket sætter en stopper for drømmen om at blive sanger.

I stedet kaster Frank sig over skriveriet og laver den ene flotte musikanmeldelse efter den anden. Frank har gåpåmod og ender med at opsøge Helge Jensen som er chefredaktør på Aarhuus Stiftstidende, for at forhøre sig om muligheden for at skrive en musikklumme til avisen. Helge Jensen viser sig at være en flink mand, der ikke kan stå for den friske dreng med det store mod, og Frank får lov til at skrive i avisen.

I fødebyen Ormslev går livet sin skæve gang. Byen er befolket med mærkelige eksistenser som den vanskabte ”Knable Gable”som er søn af et søskendepar, Kejser Wilhelm hvis kone man kan få et put med for en femmer og Bette Mette med de store, gule tænder og fantasifulde historier.

Per Gammelgaard har virkelig formået at indfange barndommens gader på både humoristisk og tankevækkende vis. Jeg vil ikke tøve med at sammenligne bogen med ”Vangede Billeder” af Dan Turéll som andre anmeldere har gjort. Der er mange lighedstræk i de to små mesterværker, og selv om jeg normalt ikke er så begejstret for erindringer, formåede ”Den Frie Købmands Søn” både at fange, forundre og underholde mig.

Per Gammelgaard er uddannet bibliotekar og arbejder til daglig på Frederikshavn Bibliotek. Han har siden sin debut i 1972 udgivet et bredt udvalg af bøger, lige fra digte til børnebøger og skønlitteratur.

Hovedland
28427301
Svetlana Makarenko