Den dér krop

2020
)

Den dér krop

20 nov.20

Bogen rammer plet med sin kombination af drømmende billeder af forskellige mennesker i alle aldre og en kortfattet, poetisk tekst, der inspirerer til tanker og samtaler om kroppen.

Denne fine billedbog for børn handler om, hvad deres og andres kroppe har af næsten magiske evner. Læseren får blandt andet at vide, at kroppen kan vokse mere end en meter, at den både kan tabe og få tænder og ikke mindst, at den kan få en ven, og det er blot et lille udpluk. Bogen ser umiddelbart simpel ud med sin minimalistiske tekst, men den indeholder meget under overfladen og vinder ved nærmere bekendtskab, ikke mindst på grund af sit inkluderende menneskesyn, der passer til tidens ånd.

Til at begynde med var jeg ikke kæmpefan af illustrationernes stil, som jeg syntes virkede lidt computeragtige, men den samlede kombination af billedkomposition, farver, teksten og emnet fik mig hurtigt til at overgive mig. Min søn på 4 år var grebet af bogen med det samme og følte tydeligvis, den var skrevet til ham. Den måde, hvorpå kroppen beskrives i bogen, får barnet til at føle sig som en superhelt med overjordiske kræfter, og det passer jo utroligt nok alt sammen. Vi voksne har måske glemt den magi, der bor i os alle sammen, men forfatter Anya Winqvist minder os om, hvor fantastiske og hvor heldige vi er.

Den kortfattede tekst åbner i samspil med billederne op for både en forståelse af menneskekroppens enorme indbyggede potentiale og for et anerkendende og kropspositivt menneskesyn, hvor der er fokus på lighed og fællesskab på tværs af forskelle. Bogen får læseren til at se på sig selv og andre mennesker med mere kærlige og anerkendende øjne. De farverige illustrationer viser hverdagssituationer med mennesker i alle aldre og hudfarver, men hvor det i nogle bøger kan virke kunstigt og fortænkt, giver det her fornemmelsen af et stort menneskeligt fællesskab, som vi alle automatisk er en del af. Billederne er meget stemningsskabende, og på hvert billede er der små detaljer, man kan finde ved genlæsning.

Det er en skøn og moderne bog, der passer til tidens tanker om kropspositivisme og inklusion. Bogen buldrer ikke med sit budskab, men tager i stedet læseren med på en smuk ballonfærd, og den kan varmt anbefales til højtlæsning med de 2 til 5-årige, der helt naturligt vil fylde poesien i denne bog ud med deres egne historier om kroppe, de kender.

DreamLitt
978-87-7171-633-7
28