De udstødtes mærke

2016
)

De udstødtes mærke af Karina Laurberg Bidstrup

31 okt.16

De udstødtes mærke er en fin klassisk fantasy fortælling om de godes kamp mod det onde krydret med en kærlighedshistorie.

Den unge dronning af Nemeria forsøges myrdet af en snigmorder fra nabolandet Illea. Han er udsendt af kong Karna, men mordforsøget mislykkes, og dronning Aya tager kampen op mod Karna. Med sig har hun en lille flok af trofaste tilhængere og Azriel, den snigmorder der ikke fik hende myrdet. De er tvunget til at tage ham med, for han er nødt til at vise vej, hvis ikke gruppen skal falde i baghold. Efter mange timer og dage sammen opstår både kærlighed, venskaber og fjendskaber i den lille gruppe på deres vej mod Karnas borg i Illea.

Jeg blev fanget af fortællingen lige fra bogens start. Der sker noget med det samme, og den hæsblæsende handling fortsætter til den allersidste side. Selvfølgelig er der i perioder mere fortættet aktion end i andre, men jeg kedede mig aldrig. Det flotte og flydende sprog gør bogen dejlig at læse, og så er jeg vild med personernes navne, der passer utrolig godt til fortællingen. Jeg synes bogens univers er godt fundet på, og både skabningerne og de forskellige mennesker og halvmennesker passer godt ind i universet og i handlingen. Jeg glæder mig meget til fortsættelsen, for sådan en kommer der.

Jeg kan anbefale bogen til alle læsere af klassisk fantasy, både børn, unge og voksne, og jeg ser frem til at læse mere af Karina Laurberg Bidstrup. Jeg synes, hun har vældig godt styr på sit univers, de forskellige skabninger og selvfølgelig plottet, så jeg håber og tror, vi kommer til at høre en del mere til hende i fremtiden. Mens vi venter på mere fra hendes hånd, kan jeg varmt anbefale ’Heksejægerens bytte’ af Pernille Eyeby og ’Gøglerkongens sværd’ af Carina Evytt. Det er første og anden del af trilogien ’Dragernes Konge’, og forfatterne er i gang med at skrive tredje og sidste del sammen. Det er også virkelig god og helt ny dansk fantasy.

Egolibris
52569842
9788793434066