De tre tyste 1 og 2

2017
)

De tre tyste 1 og 2 af Synne Kristine Eriksen

22 jan.18

Ufattelig gennemført og velskrevet fantasyserie, der vil gå klokkeklart ind hos alle, der elsker en magisk og helstøbt fortælling.

I et vikingeinspireret univers bliver Sigurds søster på dramatisk vis bortført af kæmpemæssige ørne, der angriber deres gård og flyver hende langt ind i over skoven. Sigurd kan ikke overbevise sin morbror Saxe på Jærvsborg om den historie, og indser at han selv må finde søsteren. Hjælpen kommer uventet i form af klokkestøberen Myrhat, der tilhører et sagnomspundet skovfolk med helt særlige evner. Med hver sit formål i bagagen begiver de sig ud på en fælles rejse dybt ind i den farlige skov, hvor Mørkets skygger er begyndt at røre på sig.

’De tre tyste’ er en magisk oplevelse, helstøbt og gennemarbejdet med lækre referencer til Saxos Danmarkskrønike. En spændende fantasyserie helt på niveau med de store og anerkendte forfattere inden for genren.

Synne Kristine Eriksen er opvokset på Fyn, uddannet lærer og i øjeblikket bosiddende i England. Jeg er hende evigt taknemlig for at have fuldført sin drøm om at blive forfatter, for resultatet er fuldstændigt fantastisk. Alt spiller godt sammen seriens første to bind lige fra worldbuilding til persontegninger og plot. Der er en underliggende rød tråd der trygt fører læseren igennem, og sammen med en god portion overraskelser indlagt i fortællingen var jeg særdeles godt underholdt.

Selve fortællingen er som udgangspunkt temmelig dyster, idet den starter på et tidspunkt hvor mørke kræfter er i fremdrift. I Bavnelandet er menneskene på randen af krig, og klokkestøberne på Tågeskansen oplever gang på gang at klokkestøbningen fejler. Og uden klokker er både de og verden i stor fare. Sigurds og Myrhats rejse kræver masser af selvopofrelse, og deres karakterer gennemgår en massiv udvikling undervejs.

Serien om De tre tyste består indtil videre af ’Beskytteren’ og ’Elaras trøst’. Bind tre er planlagt til at udkomme i 2018.

Turbine
53624529