De ti herskere

2019
)

De ti herskere af Christian Mørk

20 aug.19

En ung forsker udvikler en ny type ris, som kan udslette hungersnød, men kommer på tværs af en morderisk organisation fra middelalderens Venedig i ny, omskrevet udgave af Christian Mørks debut.

Da det lykkes den unge forsker og afghanistanveteran Victor Tallent at fremavle en yderst modstandsdygtig type ris, giver det genlyd i forskerkredse, og han inviteres til en meget anset kongres i Venedig. Kort før er hans mentor, den ældre professor Anton Katz, omkommet i en mistænkelig trafikulykke. Han var før sin død overbevist om, at han blev forfulgt og overvåget af nogen. Samme følelse tager Tallent med til Venedig, hvor han møder den ubehagelige amerikaner Wilbur og den smukke italienske tolk Arabella, som nogle år før har mistet sit syn.

Inden længe er Victor yderst forelsket i Arabella og har en lykkelig tid i Venedig, inden hun pludselig forsvinder sporløst. Da amerikaneren Wilbur samtidig findes brutalt myrdet, kommer Tallent i politiets søgelys. Frikendt men skandaliseret lander Tallent tilbage i USA, men han kan ikke opgive at finde den mystiske Arabella.

Christian Mørk har i denne nye udgave skruet tiden frem, så Tallent nu er veteran fra Afghanistan og ikke den første golfkrig. Hele den dimension af sociale medier som har fået enorm betydning for verden i de sidste ti år, er dog knapt tilstede, så på trods af opdateringen føles det stadig som at læse en bog fra 90`erne. Man kan godt mærke at dette er Christian Mørks debut. Som thriller er den lidt lang og ujævn, og bogen har mange bipersoner, som kommer og går. Scenerne fra Venedig står stærkest, og man får virkelig lyst til at opleve byen en tåget vinterdag.

Ideen med en hemmelig organisation som har påvirket historiens gang gennem 600 år er rigtig god, og der kunne baseres en spændingsserie på det koncept. Men der er et stort gab mellem prologen i Venedig i 1349 og nutiden. Et gammelt guldsmykke får ikke den betydning, som der er lagt op til og bliver som flere af bipersonerne en unødvendig rekvisit. Trods alle ujævnhederne følger man Victor Tallents jagt efter Arabella og De ti herskere med spænding.

Christian Mørk har en række meget forskellige romaner bag sig og er blevet en bedre forfatter med tiden. Jeg glæder mig til at læse 'Amerikaneren', som udkommer efteråret 2019.

People'sPress
9788770362306