De rene af hjertet

2009
)

De rene af hjertet af Susan Hill

09 mar.09

Endelig kom den næste Simon Serrailler-krimi – vi er mange, der har glædet os og den skuffer ikke.

Susan Hills første bog om Simon Serrailler, ’Mørket i et hjerte’ kom på dansk i 2007 og for alle os der elsker engelske kriminalromaner á la Elizabeth George var det godt nyt. Her var en ny forfatter i den gode engelske tradition for kriminalromaner fra et engelsk landsbymiljø. Helten Simon Serrailler er en meget privat mand, som i modsætning til resten af familien har valgt at blive politikommissær i stedet for læge. Han har ikke de store ambitioner, men er tilfreds med at arbejde i en lille idyllisk by. Han er en meget smuk mand, og mange kvinder falder for ham, men selv er han mest interesseret i sine malerier. I denne anden bog er han endnu ikke kommet sig over en ung kvindelig kollegas død i forrige bog, men må tage hjem fra en maleferie i Venedig for at besøge sin syge søster.

Hjemme igen bliver Simon involveret i en alvorlig sag med en 11-årig dreng der bliver bortført på vej til skole og forsvinder sporløst. Det er opklaringen af denne forbrydelse, bogen handler om – eller rettere hvordan forbrydelsen påvirker et helt samfund, politifolkene og ikke mindst den nærmeste familie. Derudover fortælles om en ung mands besvær med at holde sig fri af kriminalitet efter et fængselsophold og hvordan Serrailer-familien takler en udviklingshæmmet søsters sygdom.

At læse denne bog er som at få en dejlig fridag foræret: Hen i sofaen, frem med tekanden og så bare nyde et par timer i godt selskab. Det er ikke opklaringen af forbrydelsen, der er det mest spændende ved bogen, men beskrivelsen af de psykologiske mekanismer, der opstår, når et lille samfund bliver ramt, og hvordan forbrydelsen påvirker alle - selv læseren da det går op for én at… nej slutningen skal I selv læse, men den var overraskende for mig.

Susan Hill har skrevet mange bøger både for børn og voksne og der er i alt skrevet fire bøger om Simon Serrailer. Bentley Productions – det tv-selskab der laver Barnaby har købt tv-rettighederne til serien!

Cicero
Aya Køllgaard Carlsen
27605842