2019
)

De nyfødte af Emilie Sandbye

02 jan.20

Første bind i vellykket fantasyserie for unge handler om at danne sin identitet i en brutal verden, hvor døden er en naturlig del af den selektion, der hersker blandt varulve.

’De nyfødte’ er første bind i en planlagt 7- binds serie, der hedder ’Gudernes kabale’.

Vi møder hovedpersonen Storm, der er varulv og kæmper mod sin familie af aristokrater, da deres eneste interesse er at få Storm gift med en passende tæve (!) og få en masse børn. Storm er svagtseende og bruger specialbriller, hvilket hans far er rasende over. At han desuden ikke vil giftes med Siv, som hans familie har valgt, men i stedet er tiltrukket af elveren Kallan, der er homoseksuel, gør ikke situationen bedre.

Storms store ønske er at blive røgdykker, men til eksamen bliver han angrebet af et blodsugende nyfødt, og meget stærkt afkræftet ender han på hospitalet. På trods af at Storm trodser sin familie i de fleste henseender, er hans mål alligevel at bestå den manddomsceremoni, som hans far forlanger, han skal deltage i. Også selvom mange varulve bliver dræbt under prøven, og Storms kræfter er meget forandrede, efter han blev bidt. Det er en barsk verden, som er inddelt i klasser og racer, og som ikke ser mildt på homoseksualitet.

Man bliver ikke introduceret for den måde denne verden er opbygget på. I stedet må man prøve at hænge på, når man introduceres gennem hovedpersonerne. Nogle elementer ligner den verden, vi kender, men rigtig mange ting er anderledes. Beboerne er både varulve, elvere, vampyrer med mere, og fattige regnes ikke for noget. Faktisk bliver hybridafkom, som har mistet deres forældre, aflivet.

Denne type high fantasty kræver mere af sin læser, end sekundærfantasy, hvor man ofte introduceres til den nye verden, gennem en ny og overrasket beskuers blik som f.eks. ’Narnia’ af C.S. Lewis og ’Harry Potter’ af J.K. Rowling. I high fantasy, oftest middelalderfantasy, er der beskrivelser af verden, men ikke i denne type alternativ fantasy. Her bliver ikke forklaret meget udover gennem handlingen.

Med det skarpe blik for at hylde mangfoldigheden, lægger forfatteren sig op ad serien ’Morika’ af Sidsel Sander Mittet, der også beskriver en verden, hvor man skal lære at rumme forskelligheder.

En rigtig fin start på en anderledes fantasyserie for unge fra 14 år og for voksne. Man mærker tydeligt, at forfatteren har en historie at fortælle.

mellemgaard