De mærkelige børns klub

2022
)

De mærkelige børns klub

15 aug.22

En smuk og særlig bog om ikke at tro, man er den eneste i verden, der ikke ligner de andre.

Det er helt vidunderligt, når man allerede fra andet kapitel ved, at man sidder med en fantastisk bog i hænderne. Bogen fortæller historien om fire børn, der har det tilfælles, at de alle føler sig mærkelige. Mila, der elsker dyr og har chinchillaen Køter, som hun i virkeligheden er bange for, lever i sin egen verden. Peter, der er lille af sin alder, kan ikke sove om natten på grund af frygt, Katja vejer for meget, læser hele tiden og bor sammen med sin løbeglade mor og storebror. Den sidste i gruppen er Frans, der går med krykker, fordi hans ben ikke fungerer ordentligt, og hvis forældre er skilt.

Børnene bliver bragt sammen ved et tilfælde, og de er et overordentligt umage firkløver, men de bliver alligevel venner. Peter skal på lejrskole, og det er han virkelig ked af, men hans forældre insisterer på, at han skal med. Hans tre nye venner beslutter, at de vil arrangere en lejrskole kun for de fire og uden at fortælle deres forældre noget. Det bliver en udflugt, der får de fire venner til at overveje, om alle andres mening virkelig betyder noget, og som får børnene til at revurdere deres roller og indse, at de har mere tilfælles end blot at være anderledes.

Bogen henvender sig lige så meget til voksne som til børn fra ca. 11 år, selvom den handler om børn, indeholder den også en manual til glemsomme forældre. Tjekkiske Petra Soukupová skriver med stor forståelse for barnesindet, og hun overbeviser sin læser om, at ingen skal være bange for at føle sig mærkelige og træde sine egne spor. Personbeskrivelserne er virkelig gennemførte, særligt fordi de fire karakterers indre verdener er særdeles veludviklede. Ydermere suppleres historien med få men velvalgte illustrationer af Nikola Logosová.

Jensen & Dalgaard
Peter Bugge
62679468