De loyale

2018
)

De loyale af Delphine de Vigan

05 sep.18

Eminent psykologisk drama om loyalitet og psykisk vold. De Vigan skærer lige ind til benet, der hvor det gør rigtig ondt. En af årets helt store læseoplevelser!

Den internationalt anerkendte franske forfatter Delphine de Vigan præsterer med ’De loyale’ en hjerteknusende og barsk fortælling om loyalitet belyst gennem igennem fire skæbners usynlige relationer. De Vigan tegner sine karakter knivskarpt, og smerten er til at tage og føle på i dette eminente psykologiske drama. Der står ikke et ord for meget, og alligevel vil man have mere.

Skolelæreren Héléne bemærker, at hendes elev, den 12-årige Théo, ser ud til at mistrives. Théo trækker sig ind i sig selv, deltager ikke aktivt i undervisningen og virker syg. Han har ingen blå mærker, men Héléne mistænker alligevel, at Théo er udsat for vold i hjemmet. Hun genkender tegnene, idet hun voksede op med en sadistisk far. Théo har en ven i klassen, som hedder Mathis, og han bliver Théos allierede. Mathis mor, Cécile, føler, at Mathis i sit venskab med Théo er på vej ud på et skråplan. Samtidig opdager Cécile en ubehagelig hemmelighed om sin mand, som gør hende til hans ufrivillige medsammensvorne.

Théo er romanens omdrejningspunktt. Fortællevinklen skifter mellem Héléne, Théo, Mathis og Cécile, som på mere eller mindre indirekte vis krydser hinandens veje.’De loyale’ er en fortælling om de usynlige bånd, der binder mennesker sammen og om, hvor langt man vil gå i loyalitet for sine nærmeste: hustruen der opdager noget utilgiveligt om sin mand, vennen der ser sin ven gå til grunde, barnet der dækker over forældrene, og læreren der forsøger at beskytte en elev. Foruden det gennemgående team om loyalitet, er den usynlige psykiske vold også et tema.

Delphine de Vigan er mesterlig til at skabe en medrivende og nervepirrende fortælling. Den er spændende som en psykologisk thriller, om end dramaet skal findes i almindelige ulykkelige skæbner. Samtidig er de Vigan fantastisk til at præsentere menneskers indre følelsesverden, så man sidder med en hård knude i maven. Her er en af dette års helt store læseoplevelser. Er du vild med forfattere som engelske Ian McEwan og finske Riika Pullkinnen, er dette en hjerteknusende god roman.

People'sPress
Victoria Westzynthius
54498055