De fremmede

2019
)

De fremmede af Margaret Peterson Haddix

19 okt.19

Spænding, mystik, koder og opdagelsen af en parallelverden er alle ingredienser i første del af en lovende serie for mysteriehungrende børn.

Første bog i serien om Greystone-børnene starter roligt, men alligevel insisterende, man er simpelthen indfanget fra første side. Vi præsenteres for søskendeparret Chess (den ansvarlige storebror), Emma (den lidt matematiknørdede søster) og Finn Greystone (den nuttede lillebror) på hhv. 12, 10 og 8 år. Børnene bor alene sammen med deres mor i en harmonisk lille familie, der ikke oplever noget ud over det sædvanlige, men en dag sker der noget meget mystisk!

I den anden ende af landet er tre børn blevet kidnappet, hvilket gør mrs. Greystone meget oprevet. De tre kidnappede børn har samme navne, alder og fødselsdatoer som Greystone-børnene, og pludselig er intet som før. Deres mor rejser på forretningsrejse og efterlader dem nogle sære beskeder samt et brev, der skal afkodes. Sammen med en lidt ældre pige, Natalie, begynder de at grave i sagen, der er mere omfattende og speget, end de i deres vildeste fantasi havde forestillet sig.

Historiens overordnede fokus er identitet, når man altså ser bort fra selve mysteriet. Hvem ville du være, hvis du ikke var dig? Og hvad ville du gøre, hvis du pludselig befandt dig i en parallelverden? En verden der ligner vores egen, men slet ikke er lig den alligevel. En verden, hvor intet er, som du er vant til. Greystone-børnene får i alle henseender vendt op og ned på deres trygge verden, og det er så fint beskrevet, man nærmest fysisk mærker børnenes savn og rådvildhed.

Bogen er delt op i kapitler, der skifter mellem de tre børns synsvinkler, men ud over det, så er den meget enkelt og stramt opbygget. Forfatteren giver sig god tid til at bygge historien op, uden at den på nogen måde bliver langsommelig. Og i sidste halvdel bliver det rigtig spændende, men slutningen bringer dog ikke forløsning og opklaring, så det er lang tid at vente på næste bind, der nok udkommer på dansk i efteråret 2020.

Historien egner sig fint til oplæsning fra 9-10 år og selvlæsning fra ca. 11 år.

Høst
Nanna Gyldenkærne