De fortabtes ø

2015
)

De fortabtes ø af Melissa De la Cruz

24 feb.16

’De Fortabtes Ø’ er underholdende Disney fanfiction, hvor de kendte skurkes efterkommere kæmper for at vinde magten tilbage. Et sjovt tag på eventyrgenren med masser af twists.

’De Fortabtes Ø’ er en eventyrlig fantasyroman i Disneys univers. Ondskabsbarometret er helt i bund på De Fortabtes Ø, som under et kuppelignende kraftfelt er afskærmet fra kongerigets magi. Uden magi er skurkenes tidligere så ondsindede aktiviteter nu begrænset til smårapserier, bagtalen og mistro til hinanden. Maleficient er enevældig hersker på øen, og hadet mod Auradon er efter tyve års forvisning større end nogensinde før. Den magtfulde sten Drageøjet er nøglen til magi og flugt, og da en lille sprække i kraftfeltet et kort øjeblik tilfører øen en snert af magi, er det nok til at aktivere Drageøjet. Nu gælder det om at nå hurtigst frem til stenen, og Maleficient sender sin datter Mal afsted, som sammen med nye venner drager ud på en farlig færd mod dødbringende gargoiler og morderiske trolde.

Bogen kan bedst beskrives som Disney fanfiction og er udgivet som en prequel til Disney filmen ’Descendants’ som havde premiere på Disney Channel i efteråret 2015. Der er en lille snert af noget Harry Potter’sk over romanen, dog uden at den på nogen måde når op på Rowlings niveau. Alle Disney tilhængere vil uden tvivl elske ’De Fortabtes Ø’ uanset alder. Det er en sjov tanke at give liv til Disney figurenes efterkommere – både de gode og de onde. Mens de råhygger i Auradon med kager og fester, går det ganske anderledes for sig på øen. Her går børnene i skurkeskole, og de kæmper for at opnå forældrenes agtelse og påskønnelse, som ikke udmøntes i knus og anerkendelse men nærmere en mistillid om ikke at opføre sig ondsindet nok. På den måde går romanen skridtet videre end eventyrets happy ending, og det er faktisk ret spændende at få skurkenes synsvinkel.

Spørgsmålet er, om det er muligt at have et godt hjerte, når ens slægtstræ er fuld af ondskab, og hvilken betydning vil det få det for Auradons fremtid? ’De Fortabtes Ø’ er første del af historien om eventyrenes efterkommere og skæbnetråde, som uvægerligt er flettet ind i hinanden, og man aner at en spirende forelskelse mellem to ulige parter er under opsejling.

’De Fortabtes Ø’ er ikke første forsøg på en nyfortolkning af eventyrerne, for efterhånden er der udgivet flere romaner i den genre. Formidable Neil Gaiman har lavet flere nyfortolkninger og Marissa Meyers ’The Lunar Chronicles’ samt Sarah J. Mass’ ’A Court of Thorns and Roses’ er eksempler på fortællinger, hvor eventyret har fået et ekstra twist eller er vendt rundt i et mere Young Adult præget udtryk.

En descendants fortælling
Egmont
Iben Falden