De døde sjæles nat

2012
)

De døde sjæles nat af Elsebeth Egholm

07 maj.12

Kompliceret krimi om fortidens synder og gammelt regnskab der skal gøres op.

Peter Boutrup er en mand med problemer. Problemer af den slags, der kræver forskellige sikkerhedsforanstaltninger omkring ens hus og et ladt våben inden for rækkevidde. Han vil egentlig også helst passe sig selv, men bliver rodet ind i en sag om en halvvoksen dreng, som er taget hjemmefra. Drengens mor ønsker at Peter skal lokalisere sønnen, og for at komplicere Peters liv yderligere findes en af nonnerne på det lokale kloster garotteret. Peter var den sidste, som så nonnen i live.

Derfra bliver det hele kun mere kompliceret, og tungen skal holdes lige i munden, mens man følger de forskellige hovedpersoner: Peter Boutrup, manden med den brogede fortid og med et mere end veludviklet overlevelsesinstinkt, der leder efter en forsvunden teenagerdreng. Dykkeren Kir Røjel finder en kasse indeholdende 60 år gamle knogler fra et menneske, som også blev garotteret. Politimanden Mark Bille Hansen undersøger den unge nonnes død og prøver at finde en sammenhæng mellem hende og de gamle knogler.

De tre’s historier væver sig ind og ud imellem hinanden, mens de kæmper for at finde svaret på de forskellige gåder, og samtidig får vi også en fjerde tråd i historien: En plejehjemassistent der kommer fra en familie med et helt særligt talent

Elsebeth Egholm har skrevet en spændende og fængslende krimi. De omkring 400 sider er hurtig læst, og hun forstår at skabe hovedpersoner, der på hver deres måde er interessante bekendtskaber. Omkring dem bevæger et større galleri af bipersoner sig, og de er ligeledes værd at læse om. Plottet består af mange tråde, og drivet i bogen er til dels, at det er svært at gætte, hvilken sammenhæng der er mellem gamle knogler fra krigens tid, en død nonne og en forsvundet teenagedreng. Det er ikke det meste realistiske plot, men det er spændende udtænkt og imponerende udført.

’De døde sjæles nat’ er anden bog i serien om Peter Boutrup, som er søn af Elsebeth Egholms anden store hovedperson, Dicte Svendsen.

Politiken
29335826