Danmarks jagerfly – fra Spitfire til F-16

2016
)

Danmarks jagerfly – fra Spitfire til F-16 af Ole Rossel

30 aug.16

Flot og grundig gennemgang af de danske jagerfly. Med sine mange tekniske detaljer henvender bogen sig mest til flyentusiaster, men andre må ikke snyde sig selv for oplevelsen.

Ole Rossel har lavet en fin gennemgang af alle de jagerfly, Danmark har været i besiddelse af siden 2. verdenskrig. Både tekniske data, billeder og flyhistorie er vægtet højt i denne bog. Det er en fornøjelse at læse en bog, der kommer så godt rundt om både udviklingen af jagerfly – helt tilbage fra 1. verdenskrig – til historien om, hvordan Danmark fik jagerfly som en del af det Military Assistance Program via medlemsskabet af det nyoprettede NATO. Der er også en glimrende beskrivelse af, hvilke overvejelser, man gjorde sig i forhold til oprettelsen af et effektivt flyvevåben efter 2. verdenskrig, samt hvor og hvordan man oprettede militære flyvepladser.

Jeg er imponeret over den entusiasme og grundighed, Ole Rossel har lagt i arbejdet med denne bog. Han skriver selv i forordet, at han har været fascineret af fly siden sin tidlige barndom, hvor han boede i nærheden af Beldringe flyveplads. Denne fascination har fået ham til at indsamle et hav af data og billeder af de forskellige flytyper. Og i de tilfælde hvor han ikke har været tilfreds med det foreliggende materiale, har han selv været ud for at opmåle flyene for at få plancherne i bogen lavet i de korrekte målestoksforhold og med den korrekte bemaling. Bemalingen af flyene udgør også en stor del af beskrivelserne af flyene. Og at det har så meget at sige har været en overraskelse for mig.

Dette er en bog, der med sine mange tekniske detaljer nok henvender sig mest til flyentusiaster. Dog må andre ikke snyde sig selv for oplevelsen. De mange billeder og plancher gør, at selv ikke-flykyndige vil få stor fornøjelse af illustrationerne. Der er mange ukendte guldkorn gemt i de forskellige afsnit, så en grundigere gennemlæsning kan klart anbefales til den nysgerrige læser. At jeg ikke selv vidste så meget om jagerfly på forhånd gjorde ikke noget. Min nysgerrighed har primært været rettet mod svævefly. Nu kan jeg konkludere, at jeg er blevet meget klogere på Danmarks jagerfly, og at jeg har nydt at læse bogen. Nu er der blot tilbage at tage den frem i ny og næ for at nyde billederne endnu en gang.

gyldendal
52556945
9788702184761