Da jeg var barn, læste jeg bøger

2014
)

Da jeg var barn, læste jeg bøger af Marilynne Robinson

11 jun.14

Essaysamling der både kan optræde som en god ledsager til forfatterens romaner og være en ramsaltet samfundskritik.

Forfatteren er nu en klassiker i amerikansk litteratur, der kan give skikkelser og miljø i den amerikanske lilleby enestående liv og perspektiv. Jeg vil ikke lægge skjul på, at dette ikke er en letlæst tekstsamling, Robinsons sprog er omhyggeligt med sine forsiringer og detaljemættede sætninger. Hun er ikke tilhænger af at simplificere tingene. Bogen kræver, at man som læser gør sig umage, og man føler sig bestemt ikke undervurderet .

Marilynne Robinson har en erklæret religiøs baggrund, og der inddrages og citeres en del teologisk filosofi. Forfatteren tager bestemt ikke afstand fra videnskabens resultater, som vi her i Europa med stor forargelse ser det ske i steder USA, hvor for eksempel Darwinismen afvises. Robinson ser videnskaben som et specielt bevis på Guds storhed og opfordrer til at læse det amerikanske videnskabsmagasin Scientific American og der opleve beviserne. Den nytteorienterede samfundsopfattelse kritiserer hun energisk, uddannelsesinstitutionerne styres alt for meget efter den.

En anden opfattelse, det kom lidt bag på mig, var, at menneskene i bund og grunder gode. Bare læs Det Gamle Testamente! Jeg havde en tåget fornemmelse af det som voldsomme historier om øje for øje-principperne. I kapitlet ”Ideernes skæbne: Moses” læser vi om en menneskekærlig gud og leveregler, der især satser meget på et tage hånd om de svage i samfundet. I ”Moses og grundlaget for amerikansk liberalisme” forsvares Calvinismen og mange religiøse filosoffer citeres, og her kommer denne nogenlunde forudsætningsløse læser, i hvert fald på det teologiske område, til kort.

Jeg kan dog ikke lade være med at beundre Robinson for hendes utrolige belæsthed, og jeg kan godt lide tonen i hendes gennemgang af forskellige holdninger. Aldrig bare tilløb til at satirisere eller hænge nogen ud. Essaysamlingen stiller krav til sin læser, den giver et interessant billede af amerikansk intellektuel religiøsitet, og den kan give en god baggrund til Marilynne Robinsons skønlitteratur.

Jakob Levinsen
51087003
Ida Balslev-Olesen