Concrete Rose

2021
)

Concrete Rose

25 feb.21

Angie Thomas er tilbage med endnu en fængende roman om det hårde bandemiljø i Garden Heights, denne gang med en prequell til succesromanen The Hate U Give.

Miljøet og personerne er fuldkommen genkendelige i Angie Thomas’ nye ungdomsroman 'Concrete Rose', som foregår 17 år tidligere end romanen The Hate You Give. Concrete Rose er forhistorien til historien om den sorte pige Starr, hovedpersonen i The Hate U Give, som oplever sin bedste ven Khalil blive skudt for øjnene af sig, af en hvid politibetjent. I denne bog følger vi historien om hendes far Maverick.

The Hate U Give blev i sin tid udgivet i kølvandet på lignende episoder i USA, hvor sorte blev skudt af hvide politimænd, som var lidt for hurtige på aftrækkeren.

Vi befinder os i Garden Heights som er beboet af fattige sorte og præget af daglig bandekrig mellem The King Lords og Garden Disciples. Et sted hvor lyden af sirener og pistolskud er daglig kost efter mørkets frembrud. Livet er en daglig kamp for overlevelse og oddsene er tilsvarende små, når man nærmest uundgåeligt er en del af de rivaliserende bander.

Maverick er 17 år gammel og medlem af The King Lords ligesom sin far. Faren, som nu sidder i fængsel, var kongen af The King Lords og derfor høster Maverick automatisk noget af den respekt i banden, som søn af Big Don, men dog ikke mere end at han stadig kun er Li’l Don - en af de ”små homies”.

Livet går med skole og at sælge pot og hårdere stoffer på gaden, lige indtil han pludselig finder ud af at han skal være far. Samtidig mister han et nært familiemedlem og sorgen og det hårde arbejde med babyen og kampen for at skaffe penge nok til at klare sig, sætter ham i nogle uoverskuelige dilemmaer. Han har aflagt et løfte om at holde sig fra gaden og samtidig føler han sig bundet til det kodex der følger med at være et bandemedlem.

Og så er der Lisa, hans kæreste…

Hvis du kender og elsker de forrige to bøger forfatteren har skrevet, er jeg sikker på at denne vil falde i ligeså god smag. Jeg havde tårnhøje forventninger til denne bog og de blev på alle måder indfriet.

Angie Thomas skriver enormt levende og formår at give læseren en følelse af indlevelse og forståelse for et miljø, der ellers er meget langt fra vores leverpostejs-hverdag. Hun beskriver med stor sympati og empati, de forskellige karakterer og der dømmes ikke, på trods af alle de dumheder de begår – jeg dømmer heller ikke. Jeg lever mig ind i deres verden og føler ikke andet end sympati og tilhørsforhold og kan ikke lade være med at fyre slang af i lange baner (inde i mit eget hoved selvfølgelig, ikke højt), med min bedste amerikanske accent.

En rigtg god Young Adult, som kan anbefales til de fleste og helt sikkert gør dig til et klogere menneske.

CarlsenPuls
Betty Frank Simonsen