Carmen Zita og døden

2014
)

Carmen Zita og døden af Karin Fossum

16 jul.14

Et ungt par mister deres lille dreng ved en drukneulykke under mystiske omstændigheder. Drengen havde Downs syndrom, og nogen skjuler noget. Endnu en fabelagtig god bog fra Fossum.

Da Carmen Zita og Nicolais lille dreng Tommy findes druknet i en lille sø, reagerer meget forskelligt. Mens han er fordybet i sin sorg og savnet, synes Carmen meget ivrig efter at komme videre. Hun smider Tommys ting ud af huset og begynder at tale om et nyt barn. Umiddelbart en underlig reaktion, som Sejers kollega Skarre gør opmærksom på. Herefter sættes efterforskningen i gang, da der er mange ting, som indikerer, at der er foregået noget andet. Under efterforskningen dukker der nye oplysninger op, for eksempel om Tommys Downs syndrom og hvad det måtte medføre. Også Carmen Zitas overfladiske og ustabile væsen sættes der lys på og ikke mindst den sorg nogen føler, når de får et sygt barn og ikke kan se det gode i det.

Denne er Fossums ellevte roman om Konrad Sejer. Også i denne har han personlige problemer, men alligevel er han meget nærværende både som efterforsker og privatmenneske. Han savner sin afdøde kone og har fysiske problemer, hvilket fylder meget hos ham. Heldigvis er hunden Frank Robert hans personlige følgesvend som altid.

Personbeskrivelserne af Carmen Zita og Nicolai er også meget rammende. Carmen Zita har store armbevægelser, gør alt hvad hun kan for at få opmærksomhed og virker som en lille skolepige, der er vant til at få sin vilje. Nikolaj derimod virker meget rolig og stabil, han er eftertænksom og sørger meget over deres fælles tab. Tommy havde Downs syndrom, men var en glad og velfungerende dreng, som bare var lidt anderledes.

Romanen forgår som altid i Norge, det samme kendte miljø, hvor man som læser føler sig hjemme. Alligevel glemmer man som altid både tid og sted, når man kaster sig ud i en af Fossums romaner. Fossums ærinde i denne roman handler om retten til at få et barn fjernet på grund af en skavank. Hun gør det på en meget tænksom måde, bruger sit fantastiske sprog og en helt eminent indlevelsesevne. Endnu en fabelagtig god bog fra Fossum.

Poul Bratbjerg Hansen
51118979
Harvey Macaulay