Byen

2017
)

Byen af Mario Levrero

15 maj.17

Kafkask fortælling, hvor hovedpersonen i et absurd, drømmeagtigt univers kommer ud for en række besynderlige hændelser og spøjse karakterer i sin søgen efter mening.

I Bogens åbning vil jeg-fortælleren, en mand, indrette sig for natten i et fugtigt og faldefærdigt hus. Han beslutter sig for at gå til købmanden efter proviant, men det skulle han aldrig have gjort. Undervejs går det nemlig op for ham, at han ikke aner, hvor den ligger, og det bliver starten på en række absurde, mareridtsagtige hændelser. Han går forvildet rundt, men får et lift af en lastbilchauffør og en mystisk kvinde, Ana. Mens de kører i natten, begynder kvinden at gnide sig op ad manden. Det bliver pludselig for meget for chaufføren, som efter længere tids kørsel sætter dem af i vejkanten. Overladt til sig selv må de vandre videre.  Ana nægter dog at gå, hvorfor manden bærer hende et stykke af vejen, og da de når frem til en by, forsvinder Ana.

Byen, hvor resten af historien udspiller sig, består stort set kun af en skobutik, en bar, et par huse og ikke mindst en mægtig tankstation. Det viser sig da også hurtigt, at det ikke er en helt normal by. Tiden går ikke helt, som den plejer, og menneskene lever tilsyneladende efter et særligt reglement, nedfældet af det mystiske Firmaet. Måske er det disse regler, der forhindrer byens beboere i at hjælpe vores hovedperson med igen at få kontakt med Ana? Flere i byen synes at kende hende, men de forholder sig yderst hemmelighedsfulde til hele sagen. Hvad skjuler de? Hvad ved de om Ana, og driver de måske blot gæk med ham? Det er nogle af de tanker, vores helt gør sig, og da han beslutter sig for at forlade byen, er det som om man igen lægger ham hindringer i vejen.

Bogen er svær at fortolke, men den består af en række absurde og underholdende sekvenser, hvor især en scene i en skobutik, hvor alle sko er blandet sammen, fik mig til at trække på smilebåndet. Den er fattig på handling i gængs forstand, men den sparsomme handling, der er, skrider fint fremad, og som læser er man spændt på, hvad det hele skal ende med. Det er dog langt fra alle scener, som forløses, og man må leve med ikke at få svar på det hele, hvilket måske er bogens helt store styrke. Det er i øvrigt især disse mange ubestemmeligheder og hovedkarakterens personage og hans ihærdige forsøg på at komme til bunds i en absurd og uløselig sag, der leder tankene hen på Kafka og hans mesterværk, ’Slottet’.

’Byen’ udkom oprindeligt i 1970 og er første bind i ’Utilsigtet trilogi’, der også består af ’Paris’ og ’Stedet’, som udkommer senere. Bøgerne kan læses uafhængigt af hinanden.

Det er Skjødt Forlag, et lille con amore-foretagende, som blev etableret i 2006 med det formål at introducere kvalitetslitteratur fra de spansktalende lande på dansk, der introducerer Mario Levrero (1940-2004) for de danske læsere, og det skal vi være taknemmelige for. Han er tilsyneladende en kultforfatter fra Uruguay, som de senere år har fået et posthumt gennembrud i Latinamerika.

Alt i alt en rigtig god og frem for alt meget anderledes læseoplevelse, som varmt anbefales.

Skjødt
Liv Camilla Skjødt