Budapest (vide verden)

2015
)

Budapest (Vide verden)

07 apr.19

Med sine to bakkede bydele, der et delt af Donau-floden, ligner Budapest ikke nogen som helst anden europæisk hovedstad. En by med arkitektoniske perler i barokstil og slotte, der er som taget ud af et eventyr.

I bogens intro fortæller oversætter Peter Eszterhás om det Budapest, han flygtede fra i 1956, da opstanden i Ungarn blev knust af sovjetiske styrker. Han skriver: "Jeg kom til verden i en by, der sank i grus kort efter min fødsel, og jeg forlod den igen 16 år senere, da den atter lå i ruiner. Nu er der gået 57 år, og Budapest er genopstået som Fugl Fønix af asken for at genindtage sin retmæssige plads som en af Europas smukkeste byer".

Bogen fortæller også om Donau, der snor sig ca. 417 km gennem Ungarn, hvor de 28 km er mellem Buda og Pest. Der er et afsnit om de særlige Ruinpubber, der ligger i forladte huse i byen og indeholder kunstværker, som tiltrækker masser af kunstelskere og besøgende. Læs desuden om kommunismen, byforandringen, metroen, musikken og de varme kilder.

Du kan også læse om, hvordan en by ser ud, når den ligger imellem øst og vest, og hvordan en barndom kan se ud i byen. Om byens historie, opstanden i Budapest i 1956, og om da Budapest fra 1541-1686 var under osmannisk herredømme, hvilket bl.a. kan ses endnu i byen, særligt i de eksisterende tyrkiske bade. Læs desuden den uhyggelige historie om de 60 par jernsko, der står ved bredden af Donau. Skoene står som symbolet på de jøder, der under krigen blev beordret hen til kanten af floden og derefter henrettet med et nakkeskud.

Budapest er ikke kun smuk og interessant historisk set. Den er også virkelig spændende, idet den byder på en sammensætning af det rå og det stilfulde. Hvor Buda er den stilfulde og afslappede bydel med bakkede udsigtssteder og elegant arkitektur, blandt andet Gellért-badet, kongeslottet, Fiskerbastionen og Matthiaskirken, er Pest den smarte del, der tilbyder natteliv og kultur. På Pest-siden finder du også det legendariske ungarske parlament og et hav af kirker, gode restauranter, termalbade og madmarkeder.

Aarhus Universitetsforlag
51681738
9788771242294