Bogsteder

2017
)

Bogsteder af Kurt Rodahl Hoppe

08 apr.20

Uanset om man er bibliofil, uforfalsket bogelsker, æstetiker med hang til systemer eller rummer elementer af det hele, er denne bog en berigende oplevelse, der taler lige ind i hjertekulen.

Hvis man tror, at bogsamlinger er farveløse og triste, giver denne fotobog et noget andet og mere kulørt billede. Bogen viser gennem 55 fotografier, hvad bøger betyder for mange mennesker og hvordan, alle benytter forskellige katalogiseringssystemer, når bøger skal sættes op, vises frem og helst kunne genfindes.

I 'Bogsteder' er der både fotografier af private bogsamlinger og samlinger af bøger i institutioner. Fælles for fotografierne er kærligheden til den trykte bog.

Tre bogelskere fortæller om netop deres bøger. En siger, at han har været nødt til at skille sig af med nogle af sine bøger, og da han sorterede bøgerne, opstod tanken ”Hvad skal de så nu, hvis ikke de skal bo her. Hvad er deres rette natur?”. For bøger er flokdyr. De har en tendens til at samle sig. Og desværre når man til en erkendelse af, at man ikke kan læse og eje alle bøger. Men det er meget fascinerende tanke, at en enkelt bog kan rumme et helt liv. Hvor mange drømme og ambitioner bøgerne rummer, der er så nemme at samle op. En anden bogelsker har et formål med sin store bogsamling. Den skal opbygges af den kulturarv, som lige nu udgår af samfundets bevidsthed, bl.a. fordi den ikke længere findes på de offentlige biblioteker. Den sidste bogelsker fortæller om, hvordan barnets fantasier om verden fører videre ind i bøgernes magi for aldrig at slippe sit tag.

Som bogsamler er det altid en stor fornøjelse at se, hvorledes bøger bor hos andre mennesker. Der findes garanteret grupper på Instagram, der viser mange flere eksempler på bogsamlinger, men viden om at denne bog kærligt hylder sine store familie af andre trykte bøger er grund nok for mig. Katalogiseringsideen med at samle smukke billeder, den taktile fornemmelse ved at sidde med denne robuste, fantastiske bog, er jo humlen ved det hele. Skønheden ved store bogsamlinger, signalværdien, helhedsudtrykket, hyggen og den overordnede æstetik, som bøger skaber, udover al den viden, som muligvis tenderer til at være sekundær, men som på ingen måde er det, beskrives bedst som her gennem smukke fotografier.

Wunderbuch
53852467
9788793557079