Blodkongens datter

2020
)

Blodkongens datter af Merlin P. Mann

18 aug.20

Her er historien om Svend, Knud og Valdemar fra et andet perspektiv i spændende og tempofyldt historisk roman for unge læsere.

’Blodkongens datter’ er første del af serien 'Rane og det magiske museum'. Det er dog ikke en helt almindelig bog, men et forsøg på at få unge mennesker interesseret i Danmarkshistorien og lokket ind på de danske museer. Bogen er blevet til i samarbejde mellem forfatteren og Nationalmuseet, hvor du kan få gratis adgang, hvis du tropper op med bogen i hånden. På museet kan man opleve mange af de fysiske ting, der er en del af historien i ’Blodkongens datter’, og være med i en konkurrence om at finde de pågældende ting.

I historien her møder vi Rane på 14 år. Han er med sin mor inde på Nationalmuseet, hvor han uforvarende kommer i besiddelse af en meget gammel runestav. Da han drejer på runestavens jernringe, befinder han sig pludselig i året 1151. Her bliver han vidne til at Gunhildkorset, som han lige har set i en glasmontre på museet, bliver stjålet fra dets skaber, Luitger, på vejen til dets nye ejer. Derefter går det over stok og sten i jagten på det forsvundne kors. Med sig under den jagt har han den handlekraftige frilledatter, Gunhild, der er uægte datter af Kong Svend, og den der var udset til at modtage korset som gave.

Det er en spændende, tempofyldt og hurtigt læst fortælling, der får formidlet noget dansk middelalderhistorie i actionpræget og appetitvækkende forklædning. Rane ser mænd dø, bliver jagtet af skræmmende kutteklædte skikkelser, kommer tæt på konger og adelsmænd og rystes særligt i sin grundvold, da han for første gang i sit liv ser et par nøgne bryster. Gunhild er en frygtløs powerprinsesse, der kan håndtere en kniv og ikke er bange for at bruge sine bare næver. Det er da også hende, der skaber drive i fortællingen og får Rane med ud på alverdens vilde vover, først og fremmest for at få korset tilbage, men også for at redde Svend fra Knud og Valdemar. I løbet af historien støder man på masser af danefæ, såsom selvfølgelig Gunhildkorset, men også kanonen fra Anholt samt diverse spyd, sværd og økser. Og så får man historien om Svend, Knud og Valdemar fra et lidt andet perspektiv.

Finder Gunhild og Rane mon korset igen, så der ikke bliver skabt rod i historien? Hvem er de kutteklædte og ret uhyggelige skikkelser? Kommer Rane mon tilbage til sin egen tid? Læs bogen og få svar på spørgsmålene, det er rigtig god og lærerig underholdning tilsat skønne og farverige illustrationer af Bodil Bang Heinemeier. Og besøg for en sikkerheds skyld Nationalmuseet for at tjekke, om Gunhildkorset er på sin plads.

Politiken
48318843
9788740052367