Blodets susen

2014
)

Blodets susen af Mark Billingham

07 apr.14

3 par, 1 mor, 1 udviklingshæmmet pige, 1 ferieparadis – hvad kan gå galt?

Da Angie og Barry tager til Florida på 2 ugers ferie, møder de ved et tilfælde 2 andre par fra England. De falder i snak ved poolen og ender med at have en fantastisk ferie sammen med Sue & Ed og Marina & Dave. Desværre ender ferien med, at en udviklingshæmmet pige, der bor på samme hotel, forsvinder på parrenes sidste feriedag. Alle bliver afhørt – men ingen har set eller hørt noget; eller har de?

Efter hjemkomsten til England tager Angie initiativet til at mødes igen. De fleste er inderst inde lidt nervøse for denne middag, for vil det være muligt at finde den gode stemning igen? Eller skyldes deres gode sammenhold på ferien udelukket, at de er fra samme land?

Trods nervøsitet får de dog hurtigt noget at tale om. For den forsvundne pige, Amber-Marie, er stadig ikke dukket op, og dette mysterium giver grobund for mange kommende samtaler. Ikke mindst da politiet i England kontakter dem alle efter tur for at stille opklarende spørgsmål. For noget er galt; helt galt. Hvor galt det står til, finder de først ud af, da endnu en udviklingshæmmet pige forsvinder. Denne gang i England – i kort afstand fra parrenes bopæl.

Denne bog er ikke en del af forfatterens serie om Tom Thorne. Men dette gør den bestemt ikke ringere! Bogen er skrevet godt og flydende. Man kommer ind på livet af personerne og føler deres nervøsitet for nye møder. Beskrivelserne af tid og sted er gode. En ting jeg dog ikke havde regnet med, er denne følelse af irritation over den noget trælse kvindelige kriminalbetjent-aspirant i London, der skal afhøre parrene en ekstra gang. Hun mener tilsyneladende selv, at hun er super-god og, at hun sagtens kan opklare begge forbrydelser selv! Dette er virkelig en genistreg fra forfatterens side, da det er lige før, man får lyst til at holde med forbryderen, hvis stemme man også hører med jævne mellemrum gennem bogen.

Dette er en krimi for dem, der foretrækker ublodige krimier. Den kan varmt anbefales!

Modtryk
Allan Hilton Andersen