Bliv hos mig

2016
)

Bliv hos mig af Harlan Coben

04 jan.17

Hvordan påvirker det et liv, at der er ting, der ikke må komme frem, og hvad sker der, når skeletterne først vælter ud af skabet? Spændende og velfortalt domestic suspense.

Megan er en tilsyneladende almindelig husmor med mand, rækkehus og to børn, men hun har en fortid som stripper på en bar i Atlantic City, og dette liv trækker stadig i hende, selv om det efterhånden er sytten år siden, hun kom ud af miljøet. Ray er fotograf, han havde en strålende karriere foran sig, men en blodig oplevelse sytten år tidligere ødelagde hans fremtid, og han lever nu af at være paparazzi-fotograf. Broome er politibetjent, og han har svært ved at slippe en sytten år gammel sag, hvor en mand forsvandt på mystisk vis. Alle tre lever i høj grad i skyggerne fra fortiden, og fra begyndelsen aner man, at der er en eller anden forbindelse mellem dem.

En dag hvor Ray har været på arbejde, bliver han overfaldet og hans kamera stjålet. Han finder  ud af, at han har taget et billede, som kan virke meget belastende og afslørende. Dette foto sætter gang i en kædereaktion, som gør, at romanens tre personer bliver nødt til at konfrontere sig med fortiden. Det bliver en sag, som kommer til at dreje sig om vold mod kvinder og som også involverer en seriemorder.

Harlan Coben har vist i mange romaner, at han er god til at skrue et plot sammen og skrive en overbevisende historie med drive og gode og troværdige personer. ’Bliv hos mig’ skuffer bestemt ikke, og selv om jeg til sidst havde regnet ud, hvem morderen var, var jeg rigtig godt underholdt undervejs. ’Bliv hos mig’ er fortalt meget filmisk, og jeg kan godt forestille mig, at der kunne komme en god film ud af romanen.

Gads Forlag
Nanna Lund
52780578