Black Beauty (Ved Maj Bylock)

2022
)

Black Beauty

26 jul.22

Romanen sætter fokus på de ubarmhjertige forhold for mennesker og dyr i 1800-tallets England og er fortalt af selveste Black Beauty, hvilket gør den ekstra stærk.

Black Beauty bliver født på en dejlig gård, hvor han bor sammen med sin mor og flere andre heste indtil han er fire år, og han skal tilrides, for at kunne sælges. Han oplever sin bror Rob Roy snuble og brække benet, så han må skydes under en jagt, en oplevelse der påvirker Black Beauty meget. Han sælges til en sød familie, hvor han bla. møder den røde hoppe Ginger, som han bliver bedste venner med.

Desværre bliver han solgt videre efter tre år, da fruen i familien er blevet syg. Black Beautys liv bliver fra nu temmelig omskifteligt, og han møder nye hestevenner og gode mennesker, men også grådige mennesker, der ikke bekymrer sig om deres dyr, men som i stedet lader deres frustrationer gå ud over dyrene. Men der er heldigvis håb for den smukke Black Beauty.

Forfatter Anna Sewell blev så ulykkelig, når nogen ikke behandlede dyr ordentligt, så hun besluttede at skrive en bog, hvor det var et dyr, der var hovedpersonen. På den måde blev bogen en slags bøn om anstændighed eller et politisk manifest mod den unødvendige hårdhændede behandling af heste og også mod grusomhed overfor andre generelt.

Samtidig tegner forfatterens roman et fint billede af det victorianske liv, både højt og lavt, mens hun introducerer børn til en historie, som beskriver et dyrs følelser. En fortælling om uvidenhed, som er et en af verdens farligste problemer, men også om empati for andre levende væsner. En evig aktuel og smertelig roman, der kan læses fra ca. 10 år.

Straarup & Co
Mai Odgaard Petersen
62745339