Bibliotekaren fra Auschwitz

2021
)

Bibliotekaren fra Auschwitz

12 maj.21

Gribende, uforglemmelig og meget velskrevet roman om livet i Auschwitz set med en 14-årig bibliotekars øjne.

En bibliotekar i Auschwitz? Ja, det var der faktisk. Romanen er inspireret af den sande historie om14-årige Dita, som i december 1943 kommer fra Theresienstadt til Auschwitz sammen med sine forældre. De bliver anbragt i den såkaldte familielejr, hvor der i blok 31 er indrettet en form for skole. Skolen er blevet tilladt af SS, for at den og familielejren kan bruges til at vise frem for eventuelle besøgende fra Røde Kors. Her findes verdens mindste bibliotek, som består af otte slidte bøger, som det er lykkedes at smugle ind i lejren, selv om det vil medføre døden, hvis bøgerne bliver opdaget.

Skolen bliver ledet af den legendariske Fredy Hirsch. Da han spørger Dita om hun vil stå for biblioteket, siger han, at det kræver en meget modig person og at Ditavirker som en meget modig pige. ”Jamen jeg ryster jo,” svarer hun trist. ”Det er derfor du er modig , De modige er ikke dem, der ikke er bange……Jeg har brug for dem, der ryster men ikke giver op , dem, der er bevidste om, hvad de risikerer og alligevel fortsætter.”

Romanen fortæller også om livet i Auschwitz, om sulten, kulden, sygdom, det hårde arbejde, de voldelige SS-soldater og kapoer, røgen fra skorstenene og den hvide aske og frygten for at blive lagt mærke til af Josef Mengele. Det, der gør romanen til noget særligt og til at holde ud, er, at læse om sammenhold og hjælpsomhed blandt de jødiske fanger og den værdighed, som de forsøger at leve med.

Ved krigens afslutning bliver mange sendt til Bergen-Belsen, og her er forholdene om muligt endnu værre, ingen aftensmad, ingen senge og ingen sanitære installationer, og for første gang siden Dita blev sendt til Theresienstadt, er hun lige ved at give op. Hun bliver ligeglad, og apati er den værste af alle symptomer.”Når hun lukker øjnene forsvinder Bergen-Belsens rædsler, og hun befinder sig på Berghof Sanatorium fra Troldomsbjerget. Hun synes oveni købet at hun kan mærke Alpernes kolde og krystalklare luft.”

Her er mange eksempler på litteraturens kraftfulde virkning. En af bøgerne i det lille bibliotek er 'Den gode soldat Svejks eventyr', og det er rørende at læse, hvordan Dita, da hun læser op fra den, får samlet opmærksomheden hos alle de sultne og trætte børn. Nogle af børnene griner, og med litteraturen får børnene for en kort stund en følelse af normalitet.

Antonio Iturbe er journalist og en af Spaniens mest læste forfattere. 'Bibliotekaren fra Auschwitz' er den første af hans bøger, der er oversat til dansk. Han har haft flere møder med Dita Kraus, som i dag bor i Israel, men som på trods af sin høje alder stadig rejser jævnligt til Prag, hvor hun har vist ham sin barndoms gader.

Hr. Ferdinand
Kirsten A. Nielsen
38929577