To begravelser og en skilsmisse

2016
)

To begravelser og en skilsmisse af Eva Iversen

04 jan.17

Smuk, dragende og anderledes lille novellesamling, der stiller store, kloge spørgsmål.

Hvad bygger identiteten på? Er mennesket noget i kraft af sig selv og sin væren i verden, eller står og falder vores identitet på vores relation til andre mennesker? Det er store sager, og det er lige præcis det, Eva Iversens novellesamling kaster sig ud i at undersøge. Novellesamlingen består af fire små noveller eller fortællinger, som alle har den samme kvinde som hovedperson eller omdrejningspunkt.

I bogens første fortælling ’Det unge par’ figurerer kvinden som en slags skygge. Kvinden er kun i andres liv i kraft af det, hun faktisk ikke længere er. Hun er reduceret til mest at være nogens ekskone, nogens eks-tante eller nogens eks-svigerinde. Det er ikke nogen rar fortælling, den er fyldt med en ødelæggende, stilfærdig familie-ondskab, som på en gang er dragende og forfærdelig at læse.

Næste novelle er historien om Elise. I denne fortælling er kvinden hjælper på et plejehjem for demente.  Elise er beboer, og hun er bestemt ikke, hvad hun har været. Elise bliver dårligere og dårligere, mere og mere dement, og forsvinder lige så stille fra både læserens og sin egen virkelighed. Kvinden står som vidne og kan på inden måde nå ind til Elise.

Tredje novelle ’Karen’ handler om kvindens jævnaldrende, kræftsyge veninde. Karen er egoistisk, selvoptaget og altopslugende i forhold til vores hovedfigur, som går fra at være veninde til at være sygeplejer. Det samme er stort set gældende i den fjerde og sidste novelle ’Simon’, som handler om kvindens forhold til sin ven Simon, en alkoholiseret kunstner og fotograf.

Det er tydeligt for læseren, at kvinden konstant lever en form for perifer tilværelse, hvor hun aldrig står som en tydelig hovedperson i sit eget liv. I stedet bliver det forholdet til de andre mennesker, vi støder på i novellerne, som dikterer kvindens liv og eksistensberettigelse.

Novellesamlingen fremstår enormt formfuldendt. Den er en del af Gladiator forlagets Schadeserie, som er en serie af håndlavede kunstbøger, som er udarbejdet i samarbejde mellem forlaget Gladiator og Krabbesholm Højskole. Den har en smuk, drømmende, rosa grafik, som står i skarp kontrast til novellernes overordnede stemning.  ’To begravelser og en skilsmisse’ er nemlig ikke nogen rar novellesamling, men den er velskrevet, klog og tankevækkende. For novelleelskere og læsere, der holder af ny dansk litteratur, er den et rigtig godt bud på en god, og ikke mindst tankevækkende, læseoplevelse.

Gladiator
52702364
-92287