Bagefter

2020
)

Bagefter af Silvia og David Fernández

17 feb.20

Med simpel tekst og smukke detaljerede illustrationer præsenteres barnet for de store religioners syn på livet efter døden, og det lykkes at give en god fornemmelse af essensen på trods af emnets kompleksitet.

Over hele verden og til alle tider har mennesket forsøgt at forklare, hvad der sker, når et menneske dør. Det er et af livets største spørgsmål, hvis ikke det største. Det er der kommet vidt forskellige forklaringer ud af, og bogen præsenterer et udsnit af disse for børn.

De fleste børn synes, at døden er fascinerende og har som regel mange spørgsmål til emnet i børnehavealderen. På samme måde tiltrækkes børn af det dristige og det farlige, og derfor er det en fantastisk idé at gøre netop et cirkus til scenen for denne fortælling. Tanker om døden behøver nemlig slet ikke at være deprimerende læsning.

Bogen præsenterer læseren for Cirkus Mortimus med dets skare af forskellige dyr, lige fra den lille skarabæ til den tunge elefant. Livet er en line spændt ud i Cirkus Mortimus, som alle dyrene balancerer på, og en efter en falder dyrene ned fra denne line. På dyrenes vej ned fortælles, hvad de hver især tror, der sker efter døden. Dyrenes tro er lige så forskellig fra hinanden som dyrene selv og afspejler nogle af de store trosretningers syn på livet efter døden. Samtidig har de noget grundlæggende tilfælles: Nemlig håbet og kærligheden. Disse forskellige forestillinger om døden eksisterer harmonisk side om side i Cirkus Mortimus.

Nogle børn vil forstå mere end andre, for tankerne er selvfølgelig komplekse, men bogen taler direkte til barnets fantasi og indlevelsesevne og handler ikke kun om døden, men også om diversitet og håb. Denne bog vil mere end bare snakke om, hvad der sker med en bestemt person, der dør, sådan som det er tilfældet med mange bøger for børn om døden.

Forfatterne har en helt anden tilgang til emnet og spreder dødens mystik ud som et smukt og broget kludetæppe. Bogen er ikke uhyggelig på nogen måde, men kan udvide bevidstheden om, at nogle tror på en ting, andre tror på noget andet, og det er ok. Cirkus Mortimus er den perfekte måde at illustrere et nuanceret syn på døden som en del af livet. Det er utraditionelt og inspirerende for både børn og voksne.

Bogen er utrolig smukt tegnet, den er en fryd for øjet med sine flotte svungne linjer og sin udnyttelse af pladsen på papiret. Kontrasten mellem livet på linen og de farverige forestillinger om livet efter skaber en forventning og giver en god spænding. Opgaven med at skildre livet efter døden i forskellige religioner og kulturer, så det kan forstås af et barn i børnehavealderen, er slet ikke nem, og nogle af disse vil helt klart være sværere at forstå for nogle børn end andre. Men alt i alt synes jeg, at forfatterne løser opgaven på en imponerende måde med kombinationen af de detaljerige illustrationer og den relativt simple tekst. Jeg ville ønske, at flere billedbøger sigtede så højt, for det er virkelig spændende at se et så originalt resultat.

Jeg vil anbefale denne bog til højtlæsning fra 4 år, når spørgsmålene om døden og livet melder sig og fylder. Denne bog er en anderledes og positiv måde at samtale med barnet om livets cyklus og døden som et mysterium, vi alle deler.

Jensen & Dalgaard
Dal Michaelsen
Mercé López