Axels fødselsdag : verdens allerbedste bil

2019
)

Axels fødselsdag : verdens allerbedste bil af Marianne Iben Hansen

12 okt.19

Fuld glæde og kærlighed til både biler og skøre ord. Alle voksne vil elske at læse denne bog højt for børn fra cirka  3 år.

Billedbogen og bilklassikeren Axel elsker biler fejrede i 2017 sin tiårs fødselsdag og udkom med et glitrende guldomslag og nye brandbiler i teksten. Her er fortsættelsen til ’Axel elsker biler’, og i den har han fødselsdag.

Axel elsker biler,
og hvor heldig kan man være,
han har job i Harrys Autoland
og knokler for at lære
om kardanaksler, drivremme,
stempler og beslag.
Tænk, han har så travlt,
han glemmer helt sin fødselsdag!

Anden Axel elsker biler og har job som autoand i Harrys Autoland. På hans fødselsdag dukker hans familie uventet op, og de synger, fester og spiser andemad på ladet af en gammel truck, og Harry giver Axel en helt særlig gave. Han får et brev i en snavset konvolut, hvor der står: ’Kære Axel, du får alting til at skinne, både krom og lak og lygter både udenpå og indeni, og Axel, det skinner jo også lidt på mig, derfor skal du ha’ præcis den bil, du ønsker dig’. Hvilken bil skal han nu vælge?

’Axels fødselsdag- Verdens allerbedste bil’ er ligesom den første billedbog om Axel, ’Axel elsker biler’, skrevet af Marianne Iben Hansen og illustreret af Hanne Bartholin. Det er en fantastisk billedbog med tekst, der rimer, og den er gennemført illustreret af Hanne Bartholin. Marianne Iben Hansen mener, at læsning skal gøres sjovt og har i 2014 i udtalt ’Det må ikke gå hen og blive en frygtelig alvorlig sag, at man skal lære at læse’, hvilket ’Axels fødselsdag’ er det bedste bevis på. Hun har skrevet til rigtigt mange målgrupper og er uovertruffen til at skabe rim-bøger. Hanne Bartholin er både børnebogsforfatter og illustrator og blandt andet kendt for sine illustrationer i bøgerne om elefanten Carl. Sammen er de to geniale og billederne understøtter de skøre, skønne passager i teksten.

Hanne Bartholin
978-87-02-26066-3
36