2022
)

Arkin - lysets vogter - hemmeligheden

17 nov.22

Historien om den ensomme dreng vil blive slugt af de heldige, unge læsere, der får den i hånden. H.L. Phoenix har skabt noget helt specielt med sine filmiske tegninger.

Dette er første bind fra norske H.L.Phoenix i en ny serie om outsideren Arkin, der finder vej til sin egen og verdens magi, da han løser en gåde stillet af den mystiske Vagtmester på skolen.

Arkin er en stille dreng, der har mistet begge sine forældre og derfor flytter ind hos sin farmor, der ikke just kan siges at være børnevenlig. Han passer sig selv og prøver at undgå at blive lagt mærke til af skolens bøller, der ligger på lur efter de svage hver dag på vej til skolen. Det tætteste, Arkin kommer på en ven, er drengen Gerbil, der er mobbernes yndlingsoffer.

Selvom Arkin ser sin ven få bank, mangler han modet til at prøve at hjælpe, og han nøjes med at iagttage på afstand, som han plejer. I stedet fordyber han sig i sine tanker, sin fantasi og sin store interesse for at tegne. Handlingen i bogen bygges langsomt op, og ved hjælp af billedrækker, hvor der gradvist zoomes ind og ud på objekter og personer, trækkes tiden ud, så hvert øjeblik og hver en lille handling bliver betydningsfuld og ladet med spænding. Det taler til læserens fantasi og er en enormt effektiv måde at opbygge en forventning på.

Arkins stille liv tager en drejning den dag, han bliver opsøgt på skolen af en mystisk muskuløs ældre herre, der kalder sig Vagtmester’n. Vagtmester’n ser noget særligt i Arkin og stiller ham en dag en gåde, som den tænksomme dreng selvfølgelig ret hurtigt løser. Men det er bare første skridt på en lang rejse til magiens og fantasiens verden, hvor Arkin undervejs gradvist finder ud af, hvem han er og hvad, der gør ham speciel.

H.L.Phoenix tager sig god tid til at bygge universet op, og hans brug af skygge og lys og skiftende fokus giver tegningerne en dybde, der matcher det episke i historien. Farverne i bogen er fantastisk flotte med gradueringer, der giver en næsten 3-dimensionel effekt, der virker meget dramatisk og suger læserens blik til sig.

Jeg kan virkelig anbefale denne bog til børn, der kan lide fantasy i stil med Det gyldne kompas eller graphic novels som fx ZombieLars. Historien om en outsider med særlige evner er set før, men det gør ikke noget, for det er en historie, der virkelig taler til børn, og H.L. Phoenix har skabt noget helt specielt med sine fantastiske tegninger, som man næsten ikke kan få nok af at kigge på.

Turbine
Jeannie Morrigan Hee Malling
134784253