Arenamodernisme

2012
)

Arena-modernisme af Anders Juhl Rasmussen

17 sep.12

Endelig en bog med fokus på forlaget Arenas udgivelser af modernistisk litteratur gennem mere end tredive år. Interesserer du dig bare lidt for litteraturvidenskab, så skal denne bog læses.

Arena, Forfatternes Forlag udgav i årene 1953-1988 modernistisk romanprosa af danske og udenlandske forfattere. Bogen beskriver meget levende, hvordan der med udgangspunkt i Arena dannedes et interessefællesskab, som fra starten positionerede sig i forhold til kommercielle forlag og det københavnske parnas. Forfattere som Peter Seeberg, Poul Vad, Per Højholt, Henrik Bjelke og Peer Hultberg var enige om, at bøgernes højeste formål var at være kunst og intet andet. Hensyn til om bogen kunne sælge i store oplag tog man ikke.

Litteraturen skulle ikke være moraliserende eller tage stilling til dagens sociale og politiske forhold, men derimod skulle eksperimenter med romanens form, omslag og typografi vise en ny og tidssvarende forståelse af menneskets situation i moderniteten. Forfatterne orienterede sig alle internationalt, og Arena så det som en af sine fornemste opgaver at opdage og introducere de danske læsere til moderne udenlandske forfattere.

Udover den spændende beskrivelse af forlaget og forfatterne giver bogens forfatter en teoretisk diskussion af modernismebegrebet, og det er her, bogen er stærkest. Jeg har altid haft den opfattelse, at modernismen var én toneangivende position, en magtklike, der fx holdt realisterne udenfor, men Juhl Rasmussens viser, at man ikke blot kan tale om én modernisme. Konfrontationsmodernismen var opkaldt efter Klaus Rifbjergs digtsamling ’Konfrontation, og dens førende repræsentanter var - udover Rifbjerg selv - kritikeren Torben Brostrøm og Villy Sørensen. Denne gruppe delte ikke Arena-forfatternes apolitiske æstetik, og da gruppen sad tungt på de toneangivende pladser på parnasset, var de således i stand til at definere hvem og hvad, der tilhørte modernismen. Deres version af modernismen har derfor fået størst vægt i forskningen i moderne dansk litteratur, mens Arena-modernismen mere eller mindre er blevet overset. Det rettes der heldigvis op på med dette værk, der er en spændende og lærerig beretning om bogbranchen, forlag, forfattere, kritikere og kampe i det litterære felt forfattet på en tilgængelig og inklusiv måde. Jeg er meget glad for, at denne bog er udkommet og kan varmt anbefale alle med en vis interesse i litteraturvidenskab at læse den.

Forlaget Arena er i øvrigt genopstået og drives som et nonprofit forlag. Naturligvis.

Bygger på hans afhandling, Københavns Universitet, 2011
29405999