Alting sker på en gang : et år med Pilou Asbæk

2019
)

Alting sker på en gang : et år med Pilou Asbæk af Kristoffer Zøllner

02 jun.20

En svært underholdende og velfortalt biografi, der ærligt fortæller om livet som superstjerne og selvudnævnt løgnhals, der også ved en masse om ensomhed.

Skuespilleren Pilou Asbæk behøver næppe en lang præsentation. Manden med det intense blik, der både har spillet den udspekulerede og kompromisløse Euron Greyjoy i 'Game of Thrones', skurk overfor Jackie Chan og på alle måder stadig er på vej.

Den danske journalist og forfatter Kristoffer Zøllner følger skuespilleren i et år. Pilou er den yngste af tre brødre, og de er alle meget forskellige. Deres forældre ejer Galleri Asbæk og har en bekendtskabskreds, der tæller både kongelige, politikere og andre kendte. Det betyder, at han er vant til lidt af hvert, men også at han har lært at behandle alle mennesker ens.

Pilous ældste bror, Thomas, fortæller, at hans lillebror er vildt imponerende, når han spiller skuespil. Han har ikke brug for ritualer for at gå ind og være en anden, han skifter roller på et splitsekund. Han er et evigt søgende menneske, hvis tilgang til verden er præget af tillid og en overbevisning om, at alt nok skal lykkes.

Bogen er fortalt uden selvhøjtidelighed og med masser af charme. Man kan læse om, hvor vigtigt arbejdet er for Pilou, men også om at han alligevel mere end en gang har været ved at tabe tingene på gulvet, fordi han ikke er mødt op til vigtige møder, eller fordi han har nedprioriteret mennesker, som viser sig, at være nogen, han skal arbejde sammen med senere i livet.

Pilou Asbæk benytter tre ord til at beskrive sin måde at leve på: opad, udad, erobre. Når han er afsted på optagelser, savner han sin kone Anna og deres datter Agnes helt ustyrligt. Denne evige splittelse er et vilkår, han finder ud af at fungere i. Instruktør Tobias Lindholm siger ”Men man skal bare huske, at det, man har foran sig, er en af verdens bedste skuespillere. Som kan spille det hele”. Og det er vi mange, der tilslutter os.

Kristoffer Zøllner og Pilous år sammen er blevet til en bog uden filter. Et troværdigt portræt hvori man kan fornemme Pilous karismatiske udstråling og høre hans stemme på flere måder. Kristoffer Zøllner har fået lov at være med helt tæt på, og han har rejst verden rundt med Pilou, som er den sødeste far for Agnes. Måske fordi hans egen far har været temmelig fraværende i hans egen barndom.

Bogen blev en realitet, da Pilous storebror Martin fik konstateret leukæmi, og skuespilleren besluttede at overskuddet fra bogen skulle doneres til kræftforskning. Det er en af den slags bøger, man er utroligt glad for have læst. Særligt fordi den afkræfter fordommene om superstjerner. Pilou Asbæk er voldsomt sympatisk og kan charme selv fra siderne i en bog.

47286026
9788702274004
294